Apmācies
Rīga
Apmācies
LV RU
Sabiedrībā

Ziedojumu vākšana kā bizness? Šaubu ēna krīt pār populāro Labdaris.lv organizāciju (120)

 
06.decembris 2015  21:16

Pazīstamās labdarības organizācijas “Labdaris.lv” darbība ir necaurspīdīga, attieksme pret klientiem – neētiska un saziedotas naudas ceļš neskaidrs, atklāj LTV raidījums “de facto”.

Attēlā pa kreisi - organizācijas galvenais Aleksandrs Čistovs. Pa labi - Anastasija, kurai biedrība nesen cītīgi vāca naudu. Meitenīte ir Krievijas pilsone, un naudu viņai tur arī savāca, tomēr Labdaris.lv neuzskatīja par vajadzīgu Latvijas ziedotājus informēt par bērna valstisko piederību, kā arī faktu, ka kādā brīdī viņai vajadzīgā summa jau bija savākta.

Attēlā pa kreisi - organizācijas galvenais Aleksandrs Čistovs. Pa labi - Anastasija, kurai biedrība nesen cītīgi vāca naudu. Meitenīte ir Krievijas pilsone, un naudu viņai tur arī savāca, tomēr Labdaris.lv neuzskatīja par vajadzīgu Latvijas ziedotājus informēt par bērna valstisko piederību, kā arī faktu, ka kādā brīdī viņai vajadzīgā summa jau bija savākta.

Labdaris.lv mājaslapā vāc palīdzību vairāk nekā 40 projektiem, pērn organizācijai saziedoti gandrīz 200 tūkstoši eiro. Taču šīs naudas liktenis līdz galam nav skaidrs. Populārākais ziedošanas veids – telefona zvans. To arī visvairāk reklamē “Labdaris”. Taču pie visiem personīgiem palīdzības lūgumiem ir viens un tas pats telefona numurs un nauda nonāk kopīgā katlā, to atzīst arī organizācijas vadītājs Aleksandrs Čistovs. Viens no bijušajiem “Labdara” klientiem sarunā ar “de facto” norādīja – tā arī nav saņēmis līdzekļus, ko viņam ziedoja ar telefona starpniecību.

Līgums, ko Labdaris.lv noslēdz ar saviem klientiem, pieļauj iespēju, ka klientiem saziedotie līdzekļi tiks lietoti ne tikai nepieciešamās operācijas, rehabilitācijas vai medikamentu apmaksai, bet arī citiem izdevumiem. Vienošanās arī paredz, ka ja ziedojuma saņēmējs to pārkāpj, cilvēkam saziedotie līdzekļi paliks organizācijai. Viens no bijušajiem organizācijas klientiem, kas vēlējās palikt anonīms, “de facto” atklāj: “Cilvēki baidās aiziet, jo zin, ka “Labdaris” atņemts to naudu, kas jau savākta. Viņi saka – ja jūs aiziesiet, nauda paliks citam cilvēkam”.

Un pārkāpt līgumu ir ļoti viegli. Ja “Labdara” pienākumi ir vien daži, tad klientam ir veselas divas lapas ar stingriem nosacījumiem. Tostarp – ir liegts sarunāties ar žurnālistiem bez “Labdaris.lv” pārstāvja klātbūtnes.

“de facto” norāda, ka nav skaidrs arī tas, kā apmaksā organizācijas aktīvistu un arī paša Aleksandra Čistova algas. Faktiski organizācijas brīvprātīgie ir nodarbināti citos Čistovam piederošajos uzņēmumos. Sarunā ar LTV uzņēmējs stāsta, ka nodarbojas ar “dažādiem projektiem”, taču kas tie ir, viņš neatklāj.

Iepriekšējais Aleksandrs Čistova labdarības projekts, biedrība “Varonis”, iedzīvojās vairāk nekā 30 000 eiro nodokļu parādos, to apmaksai pat lūdza ziedojumus, turklāt algām  un telpu īrei tērēja daudzkārt vairāk ziedotāju naudas, neka to labdarības organizācijai atļauj likums.

“de facto” ir zināms par daudziem gadījumiem, kad palīdzība nelaimē nonākušajiem vairs nebija vajadzīga vai situācija mainījusies, bet līdzekļi joprojām vākti. Daudzi no tiem vēl šonedēļ atradās organizācijas mājaslapā. Piemēram, vienam zēnam ir sagādāts lūgtais  aprīkojums, specializēto pārtiku no šī gada apmaksā valsts, taču līdzekļu vākšana tiem joprojām tika veikta.

Organizācija palīdz arī Krievijā dzīvojošajiem. “de facto” novēroja, ka vienā gadījumā slimā bērna māte sociālajos tīklos ir paziņojusi, ka līdzekļi operācijai ir atrasti, bet “Labdaris” naudas vākšanu mājaslapā turpināja vēl 10 dienas. Organizācijas vadītājs sarunā ar “de facto” norāda – visticamāk viss minētais esot pārpratums un informācija tiek aktualizēta.

DeFacto/Kasjauns.lv/Foto: Ieva Čīka/LETA/Labdaris.lv






Komentāru noteikumi

SVARĪGĀKAIS