Apmācies, neliels sniegs
Rīga
-5°
Apmācies, neliels sniegs
LV RU
Diētas

Nosalt ir veselīgi! Ja gribi zaudēt svaru, jāļaujas aukstumam (22)

 
17.decembris 2015  06:45

Ja daudzus gadus neveiksmīgi cenšaties nomest svaru – esat izmēģinājuši medikamentus, badošanos, vingrošanu, diētas un vēl daudz ko citu, bet nekas nav līdzējis, – ir kāda pieeja, kuru derētu izmēģināt. Finansiāli tā nemaksā neko, bet prasa diezgan lielu gribasspēku.

Piecpadsmit minūšu ilgi intensīvi drebuļi vielmaiņu iespaido tikpat spēcīgi kā stundu garš intensīvs treniņš.

Piecpadsmit minūšu ilgi intensīvi drebuļi vielmaiņu iespaido tikpat spēcīgi kā stundu garš intensīvs treniņš.

Kādā nesen veiktā pētījumā ir atklāts, ka taukus, no kuriem vēlamies tikt vaļā, likvidē auksts ūdens. Bet runa nav par auksta ūdens dzeršanu! Tiesa, ir iegūti zinātniski pierādījumi arī tam, ka tad, ja dienā izdzer vienu vai divus litrus ūdens, var sadedzināt vairāk kaloriju, tomēr efekts ir pārāk lēns, lai no tā būtu kāda jēga. Minētais pētījums rāda, ka ūdens spēj paveikt brīnumus citādi, proti, tiklīdz ķermenis saskaras ar aukstu ūdeni vai ledu, sākas trīsas, un tās noteiktām tauku šūnām dod signālu dedzināt kalorijas, nevis veidot to uzkrājumus. Pētījumu veicis ASV Nacionālais veselības institūts, un tajā atklāts, ka 15 minūšu ilgi intensīvi drebuļi vielmaiņu iespaido tikpat spēcīgi kā stundu garš intensīvs treniņš.

Kā gan iespējams iegūt slaidāku augumu, izmantojot ķermeņa reakciju uz aukstumu? Atbilde meklējama mūsu taukaudu vielmaiņas procesos. Tikai nesen atklāts, ka bez baltajiem taukaudiem, kas mūs padara apaļīgus, ķermenī ir arī smilškrāsas un brūnie taukaudi, kas – tieši otrādi – piešķir mums slaidumu. Problēma slēpjas apstāklī, ka labie jeb brūnie taukaudi nav aktīvi, toties, ja izdodas tos izkustināt no ierastā lēnīguma, jūs sāksiet zaudēt svaru tik dinamiskā procesā, kādu nespēj aktivizēt ne uzturs, ne sports.

ASV Nacionālā veselības institūta pētnieki uzskata, ka šī procesa mehānisms ir visnotaļ vienkāršs – tauku šūnas, kas ir tumšākā krāsā, satur tik daudz mitohondriju, ka tas pārsniedz vidējo koncentrāciju. Šīm sīkajām šūnu daļiņām ir nozīmīga loma vielmaiņas procesos – tās rada vitāli svarīgu enerģiju, pārstrādājot cukurus un lipīdus, kurus uzņemam ar ēdienu. Ne bez pamata mitohondriji tiek dēvēti par ķermeņa šūnu spēkstacijām. Un tikai caur šīm jaudīgajām spēkstacijām labie taukaudi uzņemtās kalorijas pārvērš karstumā, turklāt paveic to trīskārt efektīvāk, nekā tas iespējams jelkādā citā veidā.
Minētais process ir īpaši svarīgs jaundzimušajiem, kuriem vēl nav izveidojusies stabila termoregulācija, tāpēc viņiem ir risks ātri atdzist. Smilškrāsas un brūnās taukšūnas veido veselus piecus procentus no jaundzimušo ķermeņa svara, savukārt pieaugušajiem ir tikai daži grami brūno taukaudu – galvenokārt tie ir izvietoti kakla un plecu rajonā un gar mugurkaulu.
Tiesa, svarīgāks par brūno taukaudu daudzumu ir šo šūnu aktivitātes līmenis, un, kā atklājuši pētnieki, to ir viegli pamodināt. Saskaroties ar temperatūru amplitūdā no 15 °C līdz 20 °C, ķermenī rodas reakcija uz radīto kairinājumu. Lai saglabātu normālu ķermeņa temperatūru 37 °C robežās, ķermenī atraisās ķēdes reakcija – tā sākas ar hormona noradrenalīna izdali, savukārt tas smilškrāsas un brūnajās tauku šūnās aktivizē proteīnu termogenīnu un pamodina ķermeņa termālās spēkstacijas, kas sadedzina uzkrātās tauku šūnas.
Trīsas, kas radušās kā reakcija uz aukstumu, vienlaikus nodrošina ritmisku muskuļu saraušanos, liekot asinsritē ieplūst taukus dedzinošajam hormonam irisīnam, kas spēj sliktos taukus pārvērst labajos. Tādējādi pieaug ķermeņa brūno taukaudu daudzums, kā arī palielinās to jauda. Divus mēnešus pēc tam, kad pētījuma dalībnieki ik dienas bija ļāvušies aukstumam, sadedzināto kaloriju daudzums to ķermenī pieauga divkārt.
Lai izmēģinātu aukstuma terapiju, nav jāgaida līdz ziemas sniegam vai steigšus jāmeklē gaisa kondicionieris – viss, kas jums vajadzīgs, ir auksts ūdens.

Lūk, pieci paņēmieni, kā aktivizēt ķermeņa reakciju un rosināt to atbrīvoties no liekā svara.

1. Vēsa galva.
Lai pieradinātu sevi pie aukstuma terapijas, uz piecām sekundēm iemērciet seju 15–18 grādu aukstā ūdenī. Atkārtojiet piecas reizes.

2. Ledus laikmets.
Pasūkājiet ledus gabaliņus vai ietiniet saldētu zirņu iepakojumu dvielī (tā būs jūsu aukstuma komprese) un 30 minūtes paturiet uz liekajiem tauku spilventiņiem.

3. Auksti pleci.
Lielākajai daļai cilvēku labie taukaudi atrodas atslēgas kaula tuvumā – tieši zem kakla. Aktivizējiet tos – uzlieciet uz kailiem pleciem divas aukstas kompreses (uz katra pleca vienu).

4. Ledus vannas.
Šoks, ko rada aukstums, ir īpaši iedarbīgs, ja aukstums pārņem visu ķermeni. Kā liecina kāds pētījums, vēlamajam efektam pietiek ar 20 minūtēm, kas pavadītas vannā vai dušā ar 15 °C aukstu ūdeni.

5. Aukstas kājas.
Ja nespējat pilnībā ielīst aukstā ūdenī, pavērsiet auksta ūdens strūklu uz pēdām un kājām, paturiet 15 sekundes, tad 10 sekundes ieturiet pauzi un šādi atkārtojiet desmit reizes.
Pietiek pat ar nelielu kairinājumu, lai ķermenis reaģētu ar drebuļiem.

Žurnāls "Ko Ārsti Tev Nestāsta" / Foto: Shutterstock


 






Komentāru noteikumi

SVARĪGĀKAIS