Apmācies, vājš smidzinošs lietus
Rīga
Apmācies, vājš smidzinošs lietus
LV RU
Kultūra

Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs iepazīstina ar Japānas mākslu. FOTO

 
12.janvāris 2016  15:14

Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs pēc deviņu gadu pārtraukuma atkal rīko Japānas mākslai veltītu izstādi, šoreiz iepazīstinot ar Japānas mūsdienu dekoratīvi lietišķo mākslu, šodien žurnālistiem stāstīja muzeja vadītāja Inese Baranovska.

Japānā liela nozīme tiek pievērsta dabai un gadalaikiem un tas atspoguļojas arī mākslinieku darbos.

Japānā liela nozīme tiek pievērsta dabai un gadalaikiem un tas atspoguļojas arī mākslinieku darbos.

Iepriekšējā izstāde, kas bija veltītas Japānas mūsdienu keramikai, Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā bija skatāma 2007.gadā.

Muzeja piedāvātajā izstādē skatāmi pieredzējušu mākslinieku darināti darbi. Izstādes ekspozīcijā aplūkojamie darbi veidoti pamatā no māla, keramikas, porcelāna, kā arī ir akmens, stikla un lakas izstrādājumi. Lakas izstrādājumi ir tipiski Korejai, Ķīnai un arī Japānai, klāstīja Baranovska.

Japānas mūsdienu dekoratīvi lietišķās mākslas izstāde sadalīta sešos tematiskos blokos - "Bagātīgā krāsu valoda" atklāj spilgtas krāsas, zeltu un sudrabu, "Klusināts vērojums" atklāj materiālu dabīgās īpašības, "Tiešums" iepazīstina ar spēcīgām formām un krāsām, "Izsmalcinātība detaļās" atklāj perfekto izpildījumu, "Deformācija" priecē ar citādības skaistumu, bet "Ziedi un putni" iepazīstina ar ziedu un putnu ornamentu motīviem.

Baranovska piebilda, ka aplūkojamie darbi atklāj katra mākslinieka radošos meklējumus un katrs darbs ir izstrādāts ar savu izsmalcinātību un raksturu. Izstādē katrs priekšmets prasa skatītāja laiku, jo tikai tad tas patiesībā atvērsies un atklāsies skatītājam.
 
Japānas Fonda ceļojošā izstāde

Izstādes dalībnieks, japāņu keramikas mākslinieks Masahiro Maeda skaidroja, ka muzejs piedāvā novērtēt darbu dažādību. Japānā ir 10 000 gadus sena keramikas vēsture. Ir mākslinieki, kuri stingri ievēro šīs tradīcijas, un tas viņu darbos atspoguļojas ļoti tieši, kā arī ir mākslinieki, kuri gājuši citu ceļu.

"Šī izstāde atklāj mūsdienu Japānas lietišķās mākslas dažādību. Es pats pārstāvu Japānas lietišķās mākslas asociāciju. Tās mērķis ir tiekties uz skaistiem priekšmetiem, kas ir izmantojami arī ikdienā. Izstādē tāpat skatāmi mākslinieku veidoti objekti, kurus ikdienā izmantot nevar," sacīja mākslinieks.

Viņš arī minēja, ka Japānā liela nozīme tiek pievērsta dabai un gadalaikiem un tas atspoguļojas arī mākslinieku darbos. Arī ikdienas dzīvē japāņi īpašu uzmanību pievērš gadalaikiem, piemēram, katram gadalaikam ģimenē ir paredzēti citi trauki ēšanai.

Kā ziņots, Japānas mūsdienu dekoratīvi lietišķās mākslas izstāde Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā būs skatāma līdz 7.februārim. Izstāde tiks papildināta ar plašu pasākumu programmu, ietverot lekcijas, tikšanās ar māksliniekiem, sarunas ar speciālistiem, radošās darbnīcas un citus izglītojošus pasākumus.

Japānas amatniecībai ir sena, vairākus gadsimtus ilga vēsture, kuru iespaidojusi gan Ķīna, gan Koreja. Laikam ejot, šīs ietekmes ikdienā tika pakāpeniski absorbētas un pilnveidotas, līdz ar to radās darbi, kas jaunā aspektā atklāj japāņu tautas identitāti un estētisko pasaules uzskatu.

Lai gan mūsdienās, globalizācijas laikmetā, Rietumu dzīves stila un kultūras areāls ir ievērojami paplašinājies, lietišķā māksla Japānā ne tikai saglabājusi tradicionālās izteiksmes formas un dekoratīvos rotājumus, kas mantoti no iepriekšējām paaudzēm, bet arī spēj veiksmīgi evolucionēt, pateicoties nozares meistariem, kuri savā jaunradē pauž individuālo redzējumu.

Radošās izpausmes realizācijai māksliniekiem nepieciešama stabila kultūrvēsturiska bāze un iedvesmas avots. Vieni autori izmanto Japānas vēstures un kultūras tradīcijas, citi asimilē Eiropas un Amerikas mākslas stilus un virzienus, piemēram, ''Art Deco'' vai konstruktīvismu. Daži, piedāvājot oriģinālu risinājumu, izstrādā ikdienā izmantojamus funkcionālus objektus, toties avangarda piekritēji meklē veidu, kā jaunās koncepcijas izteikt konkrētās formās, un vēl ir grupa mākslinieku, kuri pēta priekšmetu vieliskumu un materialitātes īpašības.

Pēc Otrā pasaules kara japāņu estētiskās vērtības mainījās un kļuva daudzveidīgākas. Šobrīd vietējā amatniecība attīstās arvien plašāk un sazarojas, tādēļ ir visnotaļ sarežģīti definēt nozares raksturīgās īpašības vai kopējās pazīmes.

Lai Japānas laikmetīgās dekoratīvi lietišķās mākslas izstādes apmeklētājiem būtu vieglāk orientēties plašajā darbu klāstā, ekspozīcija ir strukturēta, balstoties uz vairākiem faktoriem - izmantotā materiāla, vēsturiskā laika perioda vai autora piederības kādai mākslinieku kopai.

LETA / Foto: Ieva Čīka/LETA






Komentāru noteikumi

SVARĪGĀKAIS