Apmācies
Rīga
Apmācies
LV RU
Sabiedrībā

Veikli tirgoņi, reklamējot matračus, aptin ap pirkstu naivus pensionārus (208)

 
01.februāris 2016  06:36

Neretas novada iedzīvotājs Mareks (vārds mainīts) ir nikns, ka Latvijas nomalē ar īpaši viltīgām pārdošanas metodēm uzdarbojas kāds matraču uzņēmums. Uz tirgoņu viltībām gandrīz iekritusi kāda vietējā pensionāre un, kā apgalvo vecās sievietes mazdēls, matrača "iesmērēšanas" shēma bijusi tik bezkaunīga, ka viņš nav spējis novaldīt dusmas.

Pensionārei pa tālruni paziņots, ka viņa ir laimējusi uzņēmuma rīkotā akcijā un tuvāko dienu laikā būs jāierodas uz vietējo kafejnīcu... ar vēl četriem cilvēkiem.

Pensionārei pa tālruni paziņots, ka viņa ir laimējusi uzņēmuma rīkotā akcijā un tuvāko dienu laikā būs jāierodas uz vietējo kafejnīcu... ar vēl četriem cilvēkiem.

„Kādu dienu, kad ciemojos pie vecmāmiņas, viņa sarunas vidū piecēlās kājās un priecīga paziņoja, ka esot ļoti labas ziņas. Viņa loterijā esot laimējusi paprāvu naudas summiņu,” stāsta pensionāres radinieks. „Tu man teici, ka gribi iegādāties automašīnu – skaties, re, tev būs naudiņa pirmajai iemaksai!” cerīgi teikusi vecā kundze. Mareks stāsta, ka vecmamma viņam parādījusi loterijas biļetei līdzīgu papīra lapu. Uz tās bijušas uzdrukātas trīs iespējamās balvas – ceļojums, atpūta sanatorijā un 500 eiro, no kurām jāizvēlas viena.

„Viņa teica, ka uz loterijas biļetes otras puses esot bijis jāuzraksta savs vārds, uzvārds, telefona numurs, un jāiemet tā izložu kastē. Šī loterija noritējusi vienā no vietējiem veikaliem,” skaidro Mareks. Uzraksts uz biļetes norādījis, ka uzvarētāji tiks paziņoti aptuveni pēc mēneša. Šīs akcijas rīkotājs bija uzņēmums ar nosaukumu „Merkurita LV”.

 „Vecāmāte man skaidroja, ka pirms dažām dienām arī saņēmusi zvanu no kādas uzņēmuma pārstāves, kura pateikusi, ka viņa ir laimējusi,  – tuvāko dienu laikā esot jāierodas uz vietējo kafejnīcu, līdzi ņemot vēl četrus cilvēkus."
"Vecmammai bija nelokāma pārliecība, ka tur viņai pasniegs laimētos 500 eiro,” teic Mareks.

Radiniekiem aizdomas par krāpšanu
„Man acumirklī bija skaidrs, ka šis viss ir tikai veids, kā atvilināt cilvēkus uz produktu prezentācijām, ko daži darboņi rīko kafejnīcās. Jau iepriekš šādi tirgoņi šeit bija manīti, taču nekad nebiju dzirdējis, ka uz šiem pasākumiem cilvēkus vilina ar šādām loterijām,” saka mazdēls. „Sazvanīju šo uzņēmumu, paskaidroju, ka vecmamma, spriežot pēc biļetes un nesenās telefona sarunas, ir uzvarētāja, un lūdzu izskaidrot, kas īsti notiks kafejnīcā. Man vienkārši paziņoja, ka radies pārpratums – vecmamma izlozē laimējusi vien iespēju piedalīties otrajā izlozes kārtā, kuru viņi taisās rīkot kafejnīcā un uz kuru jāņem līdzi vēl četri cilvēki,” stāsta Mareks. Kad puisis nosaucis šādu akciju par krāpšanu, uzņēmums esot kļuvis ļoti ieinteresēts noskaidrot viņa vārdu un uzvārdu: „Tālrunī man acumirklī pieprasīja nosaukt vārdu un uzvārdu. Godīgi sakot, man nebija ko teikt. Kā var nepazīstamam cilvēkam tā vienkārši pa telefonu jautāt personisku informāciju?”

Vecmammai nolaidušās rokas
„Palūdzu, lai viņa apsēžas un konkrētāk izstāstīju, ka šī izloze ir nekas vairāk kā viltīgs pārdošanas veids. Smagi bija noskatīties, kā prieks viņas acīs acumirklī noplaka un viņa apzinājās, ka galu galā tomēr nespēs sagādāt man šo pārsteigumu - iemaksu manam pirmajam auto,” par notikušo stāsta Mareks. Viņš ar omīti vienojies, ka uz prezentāciju viņa var doties un vismaz izbaudīt bezmaksas pusdienas – tā iepriekš šī uzņēmuma prezentācijās darījuši arī citi vietējie iedzīvotāji. „Tikšanās kafejnīcā, protams, arī izrādījās produktu prezentācija. Viņai piedāvāja nopirkt aptuveni 450 eiro vērtas mantas – spilvenus un citas lietas, kā arī piedalīties tā dēvētajā izlozes otrajā kārtā,” ziņo Mareks.

„Jā, mums zvanīja kaut kāds tirliņš”
Kasjauns.lv sazinājās ar uzņēmuma vadītāju Ēriku Saukumu, lai noskaidrotu SIA „Merkurita LV” viedokli par pašu rīkoto akciju. Saruna izvērtās visai interesanta. Kompānijas galva, uzzinot par to, ka portāls saņēmis šādu sūdzību, acumirklī prasījis atklāt tās iesūtītāju, kā arī lūdzis pārsūtīt viņam konkrēto e-pastu. Kad tas tika atteikts, kungs vairākkārt apgalvoja, ka viņam esot labi sakari, sadarbība ar izdevniecību un viņš sazināsies ar pazīstamajiem.

Par incidentu ar uzņēmuma akciju tā vadītājs izteicies šādi: „Jā, mums zvanīja kaut kāds tirliņš. Cik sapratām, tas bija mazdēls. Viņš bija ļoti dusmīgs un lamājās par to, ka viņa vecmamma it kā tikusi apkrāpta, taču tas viss ir pārpratums. Mūsu interneta vietnē un drukātajos materiālos skaidri norādīts, ka šādām akcijām ir vairākas kārtas un šī kundze bija laimējusi iespēju piedalīties otrajā kārtā.”

Uzņēmuma metodes ir likumīgas
Vai šāda veida izlozes ar vairākām kārtām un vidū iestarpinātām produktu prezentācijām ir likumīgas? Kā apstiprina Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcija (IAUI), spriežot pēc pieejamās informācijas, nekā pretlikumīga šādā akcijā nav. „No situācijas apraksta var secināt, ka akcijā personas var piedalīties, nepērkot preces, bet atstājot savu kontaktinformāciju. Tieši tas, vai personai ir jāiegādājas preces vai pakalpojumi, vai jāmaksā dalības maksa, ir noteicošais, lai klasificētu to par preču vai pakalpojumu loteriju vai izlozi. Ja personai, lai piedalītos akcijā, nav jāiegādājas preces vai jānoslēdz pakalpojuma līgums, vai jāmaksā dalības maksa, akcija nav uzskatāma par preču vai pakalpojumu loteriju, vai izlozi, un šādas akcijas organizēšanai loterijas atļauja nav jāsaņem,” informē inspekcijas licencēšanas nodaļas vadītājs Jānis Laganovskis.

Uzņēmuma praksi savulaik pārbaudījis arī PTAC
Papildu atsevišķu cilvēku kritikai portālā Sudzibas.lv saistībā ar uzņēmuma it kā uzmācīgajiem pārdevējiem, tas savulaik piesaistījis arī Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) uzmanību. Uzņēmuma darbības koriģēšanā PTAC iesaistījies 2013.gadā. Kā apstiprina centra komunikācijas daļas pārstāve Vineta Ore, PTAC ir vērtējis „Merkurita LV” komercpraksi un līguma noteikumus: „Komersants ir parakstījis rakstveida apņemšanos, kuras izraksts pieejams PTAC interneta vietnē.”

Ielūkojoties PTAC dokumentā, noskaidrojas, ka uzņēmums savulaik apņēmies novērst konstatētos patērētāju tiesību pārkāpumus, pēc kā pirkšanas līgumā mainīti trīs punkti. Uzņēmums atteicies no tiesībām iekasēt soda naudu gadījumos, ja pircējs pārtraucis maksājumus, tiesībām pārrēķināt maksājumus valsts valūtas devalvācijas gadījumā, kā arī tad, ja mainās valsts nodokļu politika.

No līguma pazudis visai savāds punkts, kurā pircējs ar parakstu apstiprina, ka necels apsūdzības gadījumā, ja prece bojāta nepārvaramas varas apstākļu dēļ. Starp šādiem apstākļiem minēti gan ugunsgrēks un citas dabas stihijas, gan arī streiks un preču savlaicīga nesaņemšana no piegādātājiem.

No līguma pazudis visai savāds punkts, kurā pircējs ar parakstu apstiprina, ka necels apsūdzības gadījumā, ja prece bojāta nepārvaramas varas apstākļu dēļ. Starp šādiem apstākļiem minēti gan ugunsgrēks un citas dabas stihijas, gan arī streiks un preču savlaicīga nesaņemšana no piegādātājiem.


Kasjauns.lv/Foto: ekrānšāviņš no ptac.gov.lv, Shutterstock, Vida Press






Komentāru noteikumi

SVARĪGĀKAIS