Apmācies
Rīga
-2°
Apmācies
LV RU
Kultūra

Režisors Meikšāns sola dinamisku un skatuviski bagātu operu "Makbets"

 
19.februāris 2016  12:08

Džuzepes Verdi operas "Makbets" veidotāji sola dinamisku un skatuviski bagātu operas izrādi.

Opera ir nevis par "raganām un večiņām", kas terorizē pasauli, bet tomēr par cilvēka iekšējo konfliktu starp viņa sirdsaziņu un ambīcijām. "Mūsu mērķis bija pietuvoties nevis militārajām hierarhijām, nevis karam, tirānijai un diktatūrai, bet tieši cilvēciskam pārdzīvojumam," uzsvēra Meikšāns.

Opera ir nevis par "raganām un večiņām", kas terorizē pasauli, bet tomēr par cilvēka iekšējo konfliktu starp viņa sirdsaziņu un ambīcijām. "Mūsu mērķis bija pietuvoties nevis militārajām hierarhijām, nevis karam, tirānijai un diktatūrai, bet tieši cilvēciskam pārdzīvojumam," uzsvēra Meikšāns.

Jauniestudējuma galvenais diriģents Mārtiņš Ozoliņš šodien žurnālistiem teica, ka "Makbets" izvēlēts vairāku apstākļu dēļ, turklāt "Makbetam" ir īpaša vieta gan pasaules, gan paša komponista daiļradē, tāpēc šī izvēle nebija viegla.

Kā stāstīja Ozoliņš, operas sižeta līnija - varaskāre, alkatība, apslēptais cilvēka ļaunums - paņēma daudz enerģijas gan no diriģenta, gan mūziķiem. Šai operai būs vieta Latvijas Nacionālās operas repertuārā, jo Verdi arī rakstot teica, ka "mums ir jāspēj izrauties no ikdienišķā un ierastā, lai parādītu ko tādu, kam mēs varbūt negribam pieskarties, bet kas eksistē".

Savukārt režisors Viesturs Meikšāns uzsvēra, ka Viljama Šekspīra dramaturģija ir neizsmeļama un īpaši dziļa arī iestudējot operu. Šīs operas librets būtiski atšķiras no Šekspīra dramaturģijas, tomēr vienalga "varam pietuvoties Šekspīram uz operas skatuves".

"Mans mērķis kopā ar komandu bija veidot dinamisku un skatuviski bagātu insicinējumu ar daudziem notikumiem. Šis librets tiešām to piedāvā," uzsvēra Meikšāns.

Opera ir nevis par "raganām un večiņām", kas terorizē pasauli, bet tomēr par cilvēka iekšējo konfliktu starp viņa sirdsaziņu un ambīcijām. "Mūsu mērķis bija pietuvoties nevis militārajām hierarhijām, nevis karam, tirānijai un diktatūrai, bet tieši cilvēciskam pārdzīvojumam," uzsvēra Meikšāns.

Jau ziņots, ka jauniestudējumu veido teātra muzikālais vadītājs un galvenais diriģents Ozoliņš, diriģents Aigars Meri, režisors Meikšāns, scenogrāfs Reinis Suhanovs, kostīmu mākslinieki "Mareunrol's", gaismu mākslinieks Kevins Vins-Džonss, horeogrāfe Linda Mīļā, videomākslinieks "-8".

Titullomu interpretēs baltkrievu baritons Vladislavs Suļimskis, Latvijas Nacionālās operas (LNO) solisti Samsons Izjumovs un Armands Siliņš. Lēdijas Makbetas lomā, kas ir viena no sarežģītākajām itāļu romantiskajā operā, uzstāsies uzlecošā ukraiņu operzvaigzne Tatjana Melņičenko un LNO soliste Julianna Bavarska. Pārējās lomās iejutīsies Krišjānis Norvelis, Romāns Poļisadovs, Sergejs Poļakovs, Andris Ludvigs, Raimonds Bramanis, Mihails Čuļpajevs, Gunta Cēse, Ance Purmale, Aira Rūrāne u.c.

Uzvarām vainagotais karavadonis Makbets uzklausa triju raganu pareģojumu, ka reiz viņš kļūs par Skotijas karali. Makbetu un viņa sievu pārņem nevaldāma varaskāre, taču ceļš uz troni izrādās asinīm slacīts un ved vien uz neprātu un iznīcību, vēsta operas sižets. "Galvenais "Makbeta" uzmanības objekts ir cilvēks un viņa psiholoģija - galvenā varoņa iekšējā konflikta tuvplāns. Šajā iestudējumā ceļosim pa Makbeta domu pasauli un izsekosim visam, kas notiek ar cilvēku, kad pār viņu sāk valdīt it kā kāds cits, bet patiesībā - ambīcijas un varas griba jeb vienā vārdā egoisms," topošo iestudējumu raksturo režisors Meikšāns, kuram šis iestudējums ir debija uz LNO Lielās skatuves pēc ļoti veiksmīgā Kristapa Pētersona operas "Mihails un Mihails spēlē šahu" iestudējuma Jaunajā zālē.

LETA / Foto: Evija Trifanova/LETA






Komentāru noteikumi

SVARĪGĀKAIS