Apmācies
Rīga
Apmācies
LV RU
Dzīvesstils

4 zinātniski pierādīti veidi, lai tavi rīti būtu laimīgāki (17)

 
18.aprīlis 2016  06:45

Nekad neesi sevi saucis par „cīruli”, un patiesībā esi no tiem, kas dienas pirmo pusi nevar ieredzēt ne acu galā? Bieži vien sāc dienu, pikti nospiežot modinātāja zvanu mobilajā tālrunī? Kad beidzot izdevies pamosties, jau ir pēdējais brīdis pa galvu, pa kaklu mesties ārā pa durvīm, līdz ar to ātra duša un mazliet apžāvēti mati ir vienīgais, ko pagūsti – par brokastošanu nav pat runas. Ja arī tu mēdz šādi sabojāt savu dienu, jau no paša rīta būdams īgns un steidzīgs, ieskaties huffingtonpost.com padomos.

Pavasarī savu dzīvi uzlabot ir visvienkāršāk - rītos agrāk kļūst gaišs, plaukst lapas, un tā vien gribas šādu skaistumu nenogulēt. Sāc jau šodien!

Pavasarī savu dzīvi uzlabot ir visvienkāršāk - rītos agrāk kļūst gaišs, plaukst lapas, un tā vien gribas šādu skaistumu nenogulēt. Sāc jau šodien!

Ja šāda situācija tevi neapmierina, pienācis laiks mainīt savu dzīvesveidu. Tici, katram ir pa spēkam izveidot savu rīta rituālu, kas arī cilvēkam ar „pūces” paradumiem liks justies laimīgam un smaidīt jau no paša rīta. Un redzēsi – drīz vien pieķersi sevi pie domas, ka agrs rīts patiesībā ir kļuvis par tavas dienas mīļāko daļu.

Rītos mēs ieprogrammējam savu uztveri un noskaņojumu visai dienai, tāpēc ir ļoti svarīgi šo laiku optimizēt. Lūk, 4 zinātniski pierādīti veidi, kā rītos sagādāt sev vairāk prieka.

1. Mosties agrāk
Lēmums sākt dienu agrāk var ļoti pozitīvi ietekmēt tavu dienas režīmu. Ja piecelsies laicīgi, tev būs vairāk laika, tātad būs mazāk jāsteidzas. Turklāt sajūta, ka esi pamodies agrāk par daudziem citiem cilvēkiem, ir ļoti nomierinoša. Agra celšanās vairo laimes sajūtu – tas ir zinātniski pierādīts. Kādā Toronto universitātes (Kanāda) zinātnieku veiktā pētījumā secināts, ka “cilvēki, kuri mostas agri, ir laimīgāki un izjūt lielāku apmierinātību par savu dzīvi”.  

Pieradini sevi mosties agrāk. Zinātnieki ir pierādījuši: agra celšanās dara cilvēkus laimīgākus.

Pieradini sevi mosties agrāk. Zinātnieki ir pierādījuši: agra celšanās dara cilvēkus laimīgākus.

Tāpat kā jebkuram paradumam, arī šim vajadzēs kādu laiciņu, līdz pieradīsi. Vispirms uzliec modinātāju par 30 minūtēm agrāk, nekā ierasts. Tāpat, protams, ir svarīgi agrāk doties gulēt, jo miega trūkums samazina produktivitāti.

2. Paēd kārtīgas brokastis
Kurš gan nav dzirdējis populāro teicienu, ka brokastis ir dienas svarīgākā ēdienreize? Taču kāpēc tādā gadījumā ir tik daudz cilvēku, kas brokastis neēd vispār? Kad pamosties, muskuļiem vajag vairāk glikogēna  - lai būtu enerģija. Un, jo ilgāk laika pavadīsi neēdot, jo vairāk glikogēna iztērēs tavi muskuļi un jo mazāk enerģijas tev būs. Brokastis ir svarīgi ēst arī tāpēc, ka tās uzlabo garastāvokli.

Brokastis ir dienas svarīgākā ēdienreize - un šo noteikumu vēl neviens nav atcēlis. Noteikti paēd tās. Vēlams, bez steigas.

Brokastis ir dienas svarīgākā ēdienreize - un šo noteikumu vēl neviens nav atcēlis. Noteikti paēd tās. Vēlams, bez steigas.

Diētas ārste Džoana Seidža Bleika (Joan Sage Blake) atzīst: “Zinātniskajos pētījumos ir pierādīts, ka brokastu ēšana, jo īpaši ogļhidrātiem bagātas brokastu pārslas, uzlabo noskaņojumu. Pēc naktsmiera tavas smadzenes ir izsalkušas, un brokastis nodrošinās tās ar glikozi. Lielākā daļa cilvēku ir laimīgāki un mazāk īgni, ja viņus nemoka izsalkums.”
Izvēloties brokastu ēdienkarti, dod priekšroku tādiem ēdieniem, kas sniegtu labumu gan tavam ķermenim, gan prātam. Centies nesteigties un izgaršot to, ko liec mutē. Tas sniegs vairāk prieka, un dienas sākums šķitīs laimīgāks.

3. Atrodi sevī prieku vingrošanai
Nav noslēpums, ka fiziskās aktivitātes uzlabo garastāvokli. Psiholoģijas profesors Maikls Oto (Michael Otto) ir pārliecināts: “Ir ļoti liela saistība starp rīta vingrošanu un labu noskaņojumu rītos. Parasti pat pēc 5 minūtēm vidēji intensīvas vingrošanas jau izjūtam garastāvokļa uzlabošanos.”

Laimes sajūtai rītos ir ļoti cieša saikne ar fiziskajām aktivitātēm. Pavingro kaut vai 5 minūtes, un tas jau būs labāk nekā nemaz. Ja neiet pie sirds vingrošana, varbūt tavējais būs rīta skrējiens vai pastaiga.

Laimes sajūtai rītos ir ļoti cieša saikne ar fiziskajām aktivitātēm. Pavingro kaut vai 5 minūtes, un tas jau būs labāk nekā nemaz. Ja neiet pie sirds vingrošana, varbūt tavējais būs rīta skrējiens vai pastaiga.

Problēma ir tajā, ka vairākums ļaužu uzskata vingrošanu par “nepatīkamu darbu”, par savdabīgu soda formu, kurai sevi ir jāpiespiež. Tāpēc katram vajadzētu atrast tādu fizisko aktivitāšu veidu, kas sagādātu patiesu prieku.

Ja tev nepatīk klasiskā rīta vingrošana vai joga mundrumam, iespējams, tava nodarbe būs rīta pastaiga, klausoties austiņās mūziku un vērojot, kā aust saule. Fiziskajām aktivitātēm vajag sagādāt prieku un, ja tev neiet pie sirds tas, ko šobrīd dari, meklē citu nodarbošanos. Tā var būt jau pieminētā pastaiga, vienkārši jogas vai pilašu vingrojumi, varbūt lēns skrējiens pa parku vai mežu. Katrā ziņā ir jādara tas, kas sagādā prieku tavam ķermenim un garam un, ja tajā vēl izdodas “iesaistīt” svaigu gaisu un tavu iztēli, tas jau būs pavisam brīnišķīgi.

4. Apzināti nodarbojies tikai ar vienu darbību
Hārvarda universitātes pētnieka Meta Kilingsvorta (Matt Killingsworth) veiktā pētījumā secināts, ka cilvēki, kuri ir koncentrējušies uz to, ko pašlaik dara, ir daudz laimīgāki par tiem, kuru domas attiecīgajā mirklī kaut kur klejo.
Tomēr tas nenozīmē, ka tev jau no paša rīta ieteiksim nodoties dziļai meditācijai. Pietiks, ja spēsi vienlaikus nodarboties ar kādu vienu darbību un uz to pilnībā koncentrēties. Tā var būt mazgāšanās dušā, bērna ģērbšana, auzu pārslu biezputras gatavošana ģimenei, brokastu ēšana, kafijas dzeršana – ir ļoti daudz iespēju vingrināties prasmē domāt par to, ko dari ŠOBRĪD.

Laimes sajūtu veicina arī apzinātība, tāpēc centies koncentrēties tieši uz to, ko dari. Ja gatavo kafiju - domā par to. Ja brokasto, tad izbaudi siermaizes garšu, nevis paralēli lasi e-pastus vai ziņas telefonā.

Laimes sajūtu veicina arī apzinātība, tāpēc centies koncentrēties tieši uz to, ko dari. Ja gatavo kafiju - domā par to. Ja brokasto, tad izbaudi siermaizes garšu, nevis paralēli lasi e-pastus vai ziņas telefonā.

Psiholoģe Džiliana Galena (Gillian Galen) iesaka: “Kad rītos brokasto, vienkārši apsēdies un ēd brokastis. Nelasi avīzi, nelasi ziņas telefonā, nepārbaudi e-pastus, nepēti uzrakstus uz piena pakas. Centies piefiksēt to brīdi, kad tevi kaut kas izsit no koncentrēšanās, un atkal pievērs visu uzmanību brokastu ēšanai (izjūti garšu, smaržu, ēdiena temperatūru).
Pašreizējais laikmets diktē savus noteikumus – no mums tiek pieprasīts, lai vienlaikus spējam veikt vairākus darbus, tāpēc par pašreizējo mirkli izdodas domāt ļoti reti. Apzināta nodarbošanās ar tikai vienu lietu var palīdzēt uzlabot garastāvokli, sākot dienu.

Ja šos paradumus padarīsi par savas dienaskārtības daļu, ir liela iespējamība, ka tavas dienas drīz vien kļūs laimīgākas. Paturi prātā: mums ir dota tikai šī viena dzīve, un katrs rīts, kad pamostamies, ir dāvana. Un tikai tavos spēkos ir padarīt to laimīgu.
“Apple” dibinātājs Stīvs Džobs savulaik ir teicis: “Pēdējos 33 gadus ik rītu es ieskatījos spogulī un sev pajautāju: ja šodien būtu manas dzīves pēdēja diena, vai es gribētu darīt to, ko šodien darīšu? Un, ja vairākas dienas pēc kārtas atbilde bija noliedzoša, es zināju, ka kaut kas ir jāmaina.”

Kasjauns.lv / Foto: Shutterstock
 






Komentāru noteikumi

SVARĪGĀKAIS