Apmācies
Rīga
-2°
Apmācies
LV RU
Bizness

Lietuvieši šodien sāk lielveikalu boikotu – dārzeņu cenas pēc eiro ieviešanas esot dubultojušās (55)

 
10.maijs 2016  07:11

Kaimiņvalstī Lietuvā, šķiet, ar eiro valūtas ieviešanu nav gājis tik gludi, cik Latvijā. Gan sabiedrības, gan arī politiķu uzmanības centrā šobrīd nonākušas ievērojami augušās pārtikas cenas. Skandāls sācies ar vienu, internetā publicētu puķkāpostu pirkumu un šobrīd jau pāraudzis akcijā, kuras mērķis ir boikotēt veikalus. Akcija sākas šodien, 10. maijā.

Neredzēti augstās cenas puķkāpostiem un citiem dārzeņiem pamudinājušas lietuviešus vienoties boikotā pret pārtikas veikaliem un tirdzniecības centriem. Tauta tiek aicināta vispār neiepirkties vismaz trīs dienas, lai tādējādi pārmācītu tirgotājus.

Neredzēti augstās cenas puķkāpostiem un citiem dārzeņiem pamudinājušas lietuviešus vienoties boikotā pret pārtikas veikaliem un tirdzniecības centriem. Tauta tiek aicināta vispār neiepirkties vismaz trīs dienas, lai tādējādi pārmācītu tirgotājus.

Vairāk nekā gadu pēc eiro valūtas ieviešanas lietuviešu pacietības mērs, šķiet, ir pilns. Iedzīvotāju konstatētais, dažādu produktu cenu pieaugums, salīdzinot ar pērno gadu,  lielveikalos nu ir pārtapis par feisbuka lapas cienīgu skandālu, kuru bijis spiests komentēt pat Lietuvas premjerministrs Aļģirds Butkevičs.

Lietuvā sākas veikalu boikots
Viņš gan, par spīti skarbajiem vārdiem internetā un opozīcijas izdarītajam spiedienam, notiekošo uztver vēsi. „Vēlreiz gribu norādīt, ka augušas ir tikai dažu produktu cenas. Citiem produktiem, tostarp putna gaļai un zivīm, cenas ir kritušās,” medijam Delfi.lt izteicies premjerministrs. Viņš arī darījis zināmu, ka valdība ir iepazinusies ar statistiku par cenām veikalos un šobrīd satraukumam pamatu neredz.

Pavisam pretējās domās ir daļa sabiedrības. Reaģējot uz neadekvātajām cenām, lietuvieši feisbukā izveidojuši un popularizē akciju „Neiešu uz veikalu trīs dienas!”. Tās pamatā ir kolektīva apņemšanās un radinieku, kā arī draugu aicināšana laika posmā no 10.-12.maijam neiepirkties nevienā veikalā, tādējādi sodot tirgotājus par bezkaunīgo cenu celšanu.

Lietuvieši situāciju savos veikalos salīdzina ar Angliju, kur viens puķkāposts maksā 50 pensus (0,63 eiro). Latvijā viena šī dārzeņa cena svārstās ap 2,35 eiro.

Lietuvieši situāciju savos veikalos salīdzina ar Angliju, kur viens puķkāposts maksā 50 pensus (0,63 eiro). Latvijā viena šī dārzeņa cena svārstās ap 2,35 eiro.


Kāposti kļuvuši divreiz dārgāki
Viss gan sācies ar kādu puķkāpostu pirkumu, par kuru paziņots sociālajā tīklā. Cena vienam dārzenim bijusi 3,49 eiro un bildi pavadījis pircēja sašutums: „Kaut kas nereāls! No kurienes tādas cenas?” Publicētais pirkums izraisījis gana plašu rezonansi sociālo tīmekļu vidē un pavisam drīz lietuvieši no citām valstīm sākuši iesūtīt fotogrāfijas ar puķkāpostu cenām, kuras lielākoties ir daudz zemākas. Tā piemēram kāds Anglijā dzīvojošs lietuvietis informējis mājiniekus, ka viena puķkāposta cena pie tirgotājiem ielās ir 50 pensu (0,63 eiro), savukārt par 1,20 britu mārciņām (1,51 eiro) var dabūt veselus 3 dārzeņus. Kā ziņo SIA „Maxima Latvija” pārstāve Zane Udrase, Latvijā viena šī  dārzeņa cena tīkla veikalos ir 2,35 eiro.

Skandālam, protams, pievērsušies arī mediji, un pavisam drīz publicēti Lietuvas Statistikas departamenta dati saistībā ar cenu pieaugumu produktiem 2016.gadā. Kāpostu cenas Lietuvā, saskaņā ar klajā nākušo informāciju, kāpušas par 59,5%. Otrajā vietā, ar 34,5% pieaugumu, ierindojas kartupeļi. Augļi un dārzeņi gan nav vienīgās produktu grupas, kuras skāris ievērojams cenu pieaugums. Līdzīgas izmaiņas pamanītas arī, piemēram, saistībā ar autoservisu pakalpojumiem.

Tirgotāji neizpratnē par sabiedrības reakciju
Lielveikali, kurus, sākot ar šodienu, sagaida boikots, jau paspējuši nākt klajā ar savu atbildi saistībā nepatīkamajām izmaiņām produktu cenās. Tirgoņi gan, skaidrojot notiekošo, par eiro ieviešanas gaitu nerunā – tā vietā lietuvieši tiek aicināti saprast, ka ikgadējas cenu izmaiņas atsevišķām pārtikas produktu grupām ir ierasta lieta un šis gads nav izņēmums.

„Kādu gadu mainās vienu dārzeņu cenas, kādu citu gadu – citas. Trešajā gadā cenas pieaug pavisam kam citam, ne dārzeņiem. Cenas ietekmē sezonalitāte, pasaules tirgus, dažādi, mainīgi ražotāju izdevumi. Tas ir pilnībā normāls process, kuram šogad ir ticis pievērsts neproporcionāli daudz uzmanības,” Delfi.lt izteicies Lietuvas Tirdzniecības uzņēmumu asociācijas vadītājs Laurīns Vilims.

Spriežot pēc Lietuvas iedzīvotāju publicētā, cenu kāpums skāris ne tikai augļus un dārzeņus. Tā piemēram attēlā redzamie siera iepakojumi liecina, ka gadā, kad ieviests eiro, tā cena teju dubultojusies salīdzinot ar pērno, 2014.gadu.

Spriežot pēc Lietuvas iedzīvotāju publicētā, cenu kāpums skāris ne tikai augļus un dārzeņus. Tā piemēram attēlā redzamie siera iepakojumi liecina, ka gadā, kad ieviests eiro, tā cena teju dubultojusies salīdzinot ar pērno, 2014.gadu.


„Maxima” boikotētājiem atbild ar atlaižu akciju
Veikalu tīkls „Maxima”, savukārt paziņojis, ka viņu klientus tuvākajā laikā gaida dāsna atlaižu akcija. Daudzām precēm būšot atlaides 40% apmērā, kā arī iespēja saņemt  divas preces par vienas cenu. Ziņu portāls 15min.lt gan atklāj, ka akcija sāksies 14.maijā – divas dienas pēc iecerētā boikota noslēguma, un, kā paziņojuši veikala ķēdes pārstāvji, tā nav tieša atbilde uz internetā organizēto boikotu. Akcija esot bijusi ieplānota jau vairākus mēnešus pirms tam.

Kasjauns.lv/Foto: Facebook.com






Komentāru noteikumi

SVARĪGĀKAIS