Skaidrs
Rīga
-2°
Skaidrs
LV RU
Bērni

Nespied bērnu ēst, labāk lai padzeras - dakteres padomi piesardzībai karstā dienā

 
03.jūnijs 2016  13:54

Vasaras brīvlaiks sācies ar svelmi. Mazo ekspertu skolas (www.mazoekspertuskola.lv) pediatre Anna Birka atklāj – nereti bērni un vecāki tā aizraujas ar vasaras baudīšanu, ka piemirst par tik elementārām lietām kā galvassega vai pietiekams ūdens patēriņš. Ārste atgādina vēl pāris pamatnoteikumus, kas it sevišķi svarīgi gada siltajā sezonā.

Daļa joprojām staigā slēgtos apavos, lai gan vasara jau sen sākusies. Šis nav īstais laiks “stilot”!

Daļa joprojām staigā slēgtos apavos, lai gan vasara jau sen sākusies. Šis nav īstais laiks “stilot”!

“Pārkaršanas sekas var būt ārkārtīgi nopietnas. Slikta dūša, reiboņi, ģībšana, ādas apdegumi, iesnas un galvas sāpes ir tikai dažas no pazīmēm. Ārkārtīgi bīstama ir atūdeņošanās, tādēļ karstumu un stipru sauli nevajadzētu uztvert vieglprātīgi,” saka daktere Birka.
 
Nost ar sintētiskiem lakatiem un vākiem! 30+ grādos liela kļūda ir pārklāt bērnu ratiņus ar vāku vai sintētisku, karsējošu materiālu un ļaut bērnam gulēt “pamperos”. Ņem vērā, ka ratiņos temperatūra ir vēl augstāka, nekā tā ir ārā. Mazajam vēl nav nostabilizējusies termoregulācija, tādēļ labāk ratiņu apsegšanai lieto kokvilnas autiņu vai dvielīti. Lielākam bērnam neļauj staigāt jakās.

Sargi galvu! Gan sev, gan mazajam liec cepuri vai lakatiņu, kā arī – saulesbrilles. Vislabāk D vitamīns tiek uzņemts bez sauļošanās krēma, tomēr vasarā šo vitamīnu var uzņemt arī ēnā. Tādēļ saulē obligāti lieto bērnam atbilstošu sauļošanās krēmu un izvairies būt intensīvā saulē no plkst. 11.00 līdz 15.00.

Ļauj pēdām elpot! Daļa joprojām staigā slēgtos apavos, lai gan vasara jau sen sākusies. Šis nav īstais laiks “stilot”! Ja ir iespēja, velc sadales, kas elpo. Kedas un slēgtas kurpes atstāj vēsākam laikam. Izvēlei par labu sandalēm ir arī estētiska un ētiska nozīme – citiem nav jāelpo sasvīdušu kāju smaka.

Aizņemies spāņu tradīcijas! Lai arī ierasti vairums iet pastaigāties pirms vai pēc pusdienām, karstumā izvēlies agrākus rītus vai vakarpusi. Arī siltajās zemēs, piemēram, Spānijā vai Itālijā, cilvēki cenšas pusdienlaiku pavadīt mājās. Kad temperatūra krītas un nav vairs tik karsti, peldini bērnu biežāk. Lielākiem bērniem ļauj skriet basām kājām!

Izvairies no traumām un slimībām!
* Ja dodaties izbraukumā ar velosipēdu, obligāti liec ķiveri.
* Pēdu rūdīšana ir apsveicama, tomēr pievērs uzmanību stikliem vai citām lauskām – ja redzi saplēstu pudeli, lūdz atvasi nekavējoties uzvilkt apavus.
* Uzmanīt bērnu peldes laikā nozīmē būt blakus ūdenī, nevis sēdēt krastā, ar acs kaktu vaktējot peldētāju.
* Mazākiem piemīt tendence visu bāzt mutē – uzpasē, lai rokās nenonāk kas indīgs, ass vai citādi bīstams.
* Ārpus mājas labāk neēd salātus ar majonēzi – tā samazināsi saindēšanās risku.
* Nespied bērnu ēst. Tā vietā iedod padzerties vieglu jogurtu, kefīru vai sulu.

Dzer pietiekami! Dzeriet daudz ūdens. Pudelītei ar šķidrumu vienmēr jābūt līdzi pastaigās. Svarīgi pieradināt bērnu, ka ūdens ir pirmais un svarīgākais padzēriens slāpju veldzēšanai. Ja bērnam negaršo ūdens, atšķaidi to ar dabīgu ogu vai augļu sulu.
Kusties! Karstumā liels vilinājums ir nogulēt visu dienu mājās. Par spīti sagurumam dodies ar bērnu ārā, atrodi ēnu vai vietu, kur saule nekarsē tik spēcīgi, un uzspēlē kādu mierīgu vai vidējas intensitātes spēli, piemēram, klusos telefonus vai paslēpes. Tradicionālo pagalma spēļu noteikumus meklē milakaspele.lv.

Nebaidies! Lai arī ir liels karstums un intensīva saule, bērnam svaigs gaiss un D vitamīns ir vitāli nepieciešami. Pavadiet kopā vairāk laika ārā spēlējoties, tomēr saudzē mazo un sevi, laikus veltot uzmanību iepriekš minētajiem ieteikumiem.

Karlīna Timofejeva / Foto: Shutterstock






Komentāru noteikumi

SVARĪGĀKAIS