Apmācies, smidzenis
Rīga
Apmācies, smidzenis
LV RU
Bērni

Gaidības vasarā - ko ēst, kā tērpties un kā izvairīties no karstuma (9)

 
30.jūnijs 2016  16:50

Bērna gaidīšana gada siltākajā sezonā – vasarā – gan ir izaicinājums sievietes izturībai, gan vienlaikus sniedz daudz labumu un ērtību. Ar ko rēķināties, ja grūtniecības laiks iekrīt vasarā, stāsta vecmāte Baiba Stikute.

Grūtniecības laikā ķermeņa temperatūra ir nedaudz paaugstināta, tāpēc vasaras karstums var šķist vēl lielāks nekā patiesībā.

Grūtniecības laikā ķermeņa temperatūra ir nedaudz paaugstināta, tāpēc vasaras karstums var šķist vēl lielāks nekā patiesībā.

Ēd daudz dārzeņu! Ar augļiem uzmanīgāk
Vitamīnu uzņemšana tieši no svaigiem gurķiem, tomātiem vai zemenēm ir daudz patīkamāka un efektīvāka. Tomēr ēst bez ierobežojumiem drīkst tīrus, dabīgi audzētus dārzeņus. Savukārt ogas, jo īpaši arbūzus, kas satur daudz cukura, jālieto uzturā ar mēru. Tie veicina lielāku svara pieau-gumu mammai un bērnam. Turklāt, ja dienu pirms analīžu nodošanas esi apēdusi arbūzu, tas var ietekmēt analīžu rezultātus – asins vai urīna analīzēs var parādīties paaugstināts glikozes rādītājs. Ņem to vērā!

Cik daudz augļu un dārzeņu dienā būtu vēlams apēst? Veido savu ēdienkarti, ņemot vērā dārzeņu krāsas.

*    Apēd 1 dzelteno augļu un dārzeņu porciju. Tie ir burkāni, ķirbji, kartupeļi, mango, aprikozes, persiki.
*    Iekļauj ēdienkartē 2 porcijas zaļo lapu dārzeņu – salātu, spinātu, biešu lapu, kāpostu, brokoļu, puķkāpostu. Vienu porciju var pagatavot, tos termiski apstrādājot, bet pārējās daļas apēst svaigas. Ēdot salātus, 1 porcija ir apmēram 250 ml jeb 1 tase.
*    Apēd arī 2 porcijas C vitamīna avotu, un tās ir ogas, tomāti, citrusaugļi, paprika. Šajā gadījumā 1 porcija ir 1 vidēji liels auglis vai pustase ogu.
*    Cik vien iespējams, visu lieto svaigā veidā, pirms tam noskalojot tekošā ūdenī.

Uzmanību – tūska!
Tūska ir viena no grūtniecības neērtībām, turklāt karstā laikā tā var pastiprināties. Lai mazinātu tūsku, ir jālieto pietiekami daudz šķidruma. Pret tūsku lieliski palīdz arī maiga masāža. Samazini sāls daudzumu uzturā, tad būs mazāka šķidruma aizture organismā. Pavisam no sāls jāatsakās nav, jo tas nepieciešams normālai organisma funkcionēšanai. Ja jūti, ka tūska palielinās, laikus noņem gredzenus. Rotaslietas nospiež asinsriti, un vēlāk tās noņemt būs vēl grūtāk.

Kad vien iespējams, sēdi tā, lai kājas būtu paceltas. Tas mazina tūsku. Palīdz arī vēsas sālsūdens vanniņas. Kāju smagumu vājina pastaigas un bradāšana pa jūras ūdeni. Vēl viens svarīgs aspekts tūskas mazināšanai un arī kā garants tam, lai mazulis uzņemtu visus nepieciešamos „ķieģelīšus” pilnvērtīgai attīstībai, ir pietiekama daudzuma olbaltumvielu uzņemšana. Ja gaļu karstā laikā nav vēlmes lietot uzturā (reizi nedēļā būtu vēlama zivs), tad olbaltumvielas var iegūt, ēdot pākšaugus (zirņus, pupas, lēcas), riekstus un piena produktus. Ieteicamais daudzums – 1–2 porcijas dienā (1 porcija – ~100 g).
 
Vairāk šķidruma ikdienā!
Grūtniecei dienā būtu jāizdzer vismaz 8 glāzes ūdens. Mazais puncī tiek aizsargāts pat vislielākajā karstumā, kamēr vien mamma dzer pietiekami daudz ūdens. Drīkst lietot arī minerālūdeņus – tie atjaunos elektrolītu līmeni asinīs, kas mainās, ja daudz svīst.

Izvēlies vieglas, elpojošas drēbes
Izvēlies viegla, elpojoša auduma apģērbus gaišās krāsās. Lielisks ir lins un kokvilna. Ļauj gaisam cirkulēt, tā izvairoties no noberzumiem zem krūtīm un uz vēdera, kas ir visai tipiski grūtniecēm. Apaviem jābūt ērtiem un stabiliem. Pērkot apavus, noteikti tos piemēri, jo grūtniecības un karsta laika ietekmē kājas izmērs var būt mainījies. Vasarā apģērbu un apavus gaidīšanas laikam izvēlē-ties ir vieglāk nekā ziemā.
 
Atvēsinies!
Grūtniecības laikā ķermeņa temperatūra ir nedaudz paaugstināta, tāpēc vasaras karstums var šķist vēl lielāks nekā patiesībā. Izmanto visas atvēsināšanās iespējas. Viena no tām ir auksta ūdens komprese uz skausta: ievīsti ledus gabaliņus mitrā roku dvielī un novieto to uz spranda vai citām ķermeņa vietām, kur ādai ir tuvu asinsvadi (paduses, cirkšņi). Patverties no karstuma var arī liel-veikalos un pat pie pārtikas veikalos esošajiem atvērtajiem ledusskapjiem. Paņem grāmatu un atlaidies koka paēnā. Labas ir peldes baseinā vai atklātās ūdens tilpēs. Peldēties gan šajā laikā drīkst tikai tīros ūdeņos un atļautās peldvietās. Drošībai makstī var ievietot tamponu, lai gan slēgtais dzemdes kakls un gļotu korķis arī pilda drošas aizsardzības funkciju.

Saulē ar mēru
Saules stari palīdz organismā veidoties D vitamīnam, kas ir ļoti svarīgi gan mammai, gan gaidā-majam mazulim. Tāpēc noslēpties no saules pavisam nevajag. Taču svarīgi ir nepārspīlēt – neuz-turēties saulē dienas vidū, kad starojums ir visagresīvākais. Hormonālu izmaiņu dēļ grūtniecības laikā pastiprinās pigmentācija. Uz sejas var parādīties melasma jeb grūtniecības maska – pigmenta laukumi uz pieres un ap acīm. Pigmenta plankumi kļūst intensīvāki saskarē ar UV starojumu, tāpēc vasarā īpaši jāpiedomā pie ādas aizsardzības. Izmanto mitrinošu dienas krēmu ar augstu saules starojuma aizsardzības faktoru (SPF 40–60). Lietojot saules aizsargkrēmu, ieteicams to izvēlēties atbilstoši ādas tipam. Nēsā cepuri ar platām malām. Atkarībā no ādas īpatnībām pastiprinātā pigmentācija pēc dzemdībām var pāriet pati. Bet, ja tā saglabājas ilgāk, risinājumu meklē kopā ar dermatologu, kas noteiks pigmentācijas dziļumu un palīdzēs izvēlēties efektīvāko pigmenta plankumu novēršanas metodi.

Ja pienāk dzemdību diena
Karstā laikā dzemdēt ir nedaudz grūtāk, taču, kā novērojusi vecmāte, pat ja ir pienācis ārsta no-teiktais radību termiņš, bet ārā ir ļoti karsti – plus 30 un vairāk grādu –, mazuļi pamest drošo mammas punci nesteidz un pagaida nedaudz vēsāku laiku.

mammamuntetiem.lv / Foto: Shutterstock






Komentāru noteikumi

SVARĪGĀKAIS