Apmācies
Rīga
-1°
Apmācies
LV RU
Esi vesels

7 veidi, kā veiksmīgi pamosties – pat ja tu nedzer kafiju

 
16.augusts 2016  07:30

Lielākajai daļai cilvēku rītos izkāpt no gultas nepavisam nav viegli, un reizēm miegainība var nepazust pat līdz pusdienlaikam. Tāpēc, lai ātri un veiksmīgi pamostos, vairākums ļaužu automātiski ķeras pie kafijas krūzes.

Labs enerģijas avots ir, piemēram, citrusaugļi.

Labs enerģijas avots ir, piemēram, citrusaugļi.

Taču – ko darīt tiem, kas kafiju nedzer vai arī nedrīkst to lietot veselības dēļ? Zinātnieki piedāvā vairākas alternatīvas, kas tevi pamodinās tikpat labi kā kafija. Izdevumā „AsapScience“ pētnieki atklāj 7 veidus, kas efektīvi aizdzīs miegu. Un, kas svarīgi, - nevienā no šiem padomiem netiek izmantots kofeīns.

Lūk, kā to izdarīt:

1. Parūpējies, lai tavam ķermenim pietiktu šķidruma

Ievies rituālu sākt rītu ar glāzi ūdens. Ideālā gadījumā - ar citronūdeni.

Ievies rituālu sākt rītu ar glāzi ūdens. Ideālā gadījumā - ar citronūdeni.

Viens no ieteikumiem ir sākt rītu ar glāzi ūdens, lai ķermenim nepietrūktu šķidruma. Miegā mēs svīstam, elpojam un reizēm arī pamostamies, lai dotos uz tualeti. Viss šis no organisma izvada šķidrumu. Pat salīdzinoši neliela šķidruma zaudēšana var samazināt aktivitāti un spēju koncentrēties, kā arī likt justies nogurušam.

2. Ēd veselīgas brokastis
Auzu pārslas brokastīs palīdzēs sajusties možiem.

Auzu pārslas brokastīs palīdzēs sajusties možiem.

Protams, šī ir vispārzināma lieta - veselīgas brokastis ir ļoti svarīgas. Cilvēki, kuri katru rītu ēd brokastis, atzīst, ka jūtas daudz možāki un aktīvāki. Savukārt tie pārtikas produkti, kuri satur daudz cukura (piemēram, smalkmaizītes) ātri vien samazina tavu aktivitāti, bet izvēloties ēdienus, kuri satur daudz tauku, arī pārējā dienas daļā gribēsies ēst daudz. Brokastīs ieteicams dot priekšroku ēdieniem, kuri satur daudz šķiedrvielu un ogļhidrātu, piemēram, auzu pārslas. Tas palīdzēs sajusties možiem, samazinās izsalkuma izjūtu un stimulēs smadzeņu darbību.

3. Dzer apelsīnu sulu
Apelsīnu sula palielina aktivitāti un veicina smadzeņu darbību.

Apelsīnu sula palielina aktivitāti un veicina smadzeņu darbību.

Arī apelsīnu sula sniedz daudz enerģijas, uzskata zinātnieki. Tā tas ir tāpēc, ka citrusaugļos ir daudz flavonoīdu. Pētnieki saista flavonoīdus ar smadzeņu darbības aktivitātes saglabāšanu, lēnāku novecošanos, tāpat arī ar mazāku risku saslimt ar tādām smadzeņu darbības kaitēm kā, piemēram, Alcheimera slimība. Apelsīnu sula palielina arī aktivitāti un veicina smadzeņu darbību. 


4. Atrodi gaismu
Mostoties ir ļoti svarīgi atrast gaismu - atvērt logu, ieslēgt gaismu. Ir īpaši modinātāji, kuri imitē saules gaismu, lēnām apgaismojot telpu.

Mostoties ir ļoti svarīgi atrast gaismu - atvērt logu, ieslēgt gaismu. Ir īpaši modinātāji, kuri imitē saules gaismu, lēnām apgaismojot telpu.

Lai ķermenis veiksmīgi pamostos, ir svarīgi “atrast gaismu”. To var izdarīt, atverot aizkarus, izejot ārā pagalmā vai uz lodžijas, atverot logu vai pat lietojot modinātāju ar apgaismojumu, ja mostaties pirms saullēkta. Ir īpaši modinātāji, kuri imitē saules gaismu, lēnām apgaismojot telpu. Apgaismojums mostoties ir ļoti svarīgs, jo tiešā veidā saistīts ar melatonīna ražošanu. Melatonīns ir ļoti svarīgs miegu regulējošs hormons, kas rodas smadzenēs. Tas tiek ražots, ja ķermenis ir tumsā, un gaismā tā līmenis krītas.

5. Ej aukstā dušā
Pēc aukstas dušas pamosties nudien nebūs problēmu.

Pēc aukstas dušas pamosties nudien nebūs problēmu.

Pētnieki iesaka sākt rītu ar aukstu dušu. Tā tiek aktivizētas tās smadzeņu daļas, kas saistītas ar pamošanos. Turklāt auksta ūdens radītais šoks paātrinās vielmaiņu un samazinās noguruma sajūtu.

6. Rīta rosme vai citas fiziskās aktivitātes
Rīta rosme, joga vai rīta skrējiens - atrodi aktivitāti, kas patīk tieši tev.

Rīta rosme, joga vai rīta skrējiens - atrodi aktivitāti, kas patīk tieši tev.

Fiziskā aktivitāte ne vien samazina melatonīna daudzumu, bet arī padara mūs aktīvākus, palīdzot smadzenes labāk apgādāt ar asinīm, līdz ar to – ar skābekli. Sportošana aktivizē hipokampa darbību, un šī smadzeņu daļa ir atbildīga par mācīšanos un atmiņu.

7. Klausies mūziku
Mūsdienu tehnoloģijas ļauj mūziku ieslēgt, neizkāpjot no gultas. Izmanto to!

Mūsdienu tehnoloģijas ļauj mūziku ieslēgt, neizkāpjot no gultas. Izmanto to!

Beidzot zinātnieki arī iesaka - rītos vajag klausīties mūziku. Mūzika palīdz atvērt acu plakstus. Tādējādi palielinās asinsrite, un mēs kļūstam aktīvāki. Mūzikas klausīšanās aktivizē to smadzeņu daļu, kas atbildīga par kustību un emocijām, un palīdz izdalīties dopamīnam, kurš ir atbildīgs par pozitīvām izjūtām.

Kasjauns.lv / Foto: Shutterstock






    Komentāru noteikumi

    SVARĪGĀKAIS