Apmācies, vājš smidzinošs lietus
Rīga
Apmācies, vājš smidzinošs lietus
LV RU
Esi vesels

6 mīti un patiesības par tautā iecienīto sporta veidu - nūjošanu (25)

 
15.septembris 2016  15:38

Nav noslēpums, ka nūjošana ir viena no visstraujāk augošajām sporta aktivitātēm pasaulē. Šobrīd kopējais nūjotāju skaits pārsniedz jau 10 miljonus. Arī mūsu platuma grādos šī aktivitāte pamazām gūst aizvien lielāku popularitāti, pulcējot tūkstošiem aktīvu sekotāju, taču, neskatoties uz to, ka nūjošana varētu šķist gaužām vienkārša, lai uzsāktu nūjot pareizi, ir nepieciešams kārtīgi iepazīties ar šī sporta veida tehnisko pusi.

Ja nevēlies vai veselības dēļ negribi skriet, nūjošana būs ļoti laba alternatīva.

Ja nevēlies vai veselības dēļ negribi skriet, nūjošana būs ļoti laba alternatīva.

Jau pēc nepilnām divām nedēļām, 25. septembrī, Majoru pludmalē norisināsies viens no rudens sezonas gaidītākajiem tautas sporta pasākumiem – ikgadējie „Jūrmalas sporta svētki”, kuros piedalīties tiek aicināti kā lieli, tā arī mazi aktīvas atpūtas cienītāji. Būtiski, ka šogad papildus skriešanas aktivitātēm sacensību dalībniekus sagaida arī Latvijas Nūjošanas čempionāta 4. posms „Zemgales kauss” ar trīs dažāda garuma distancēm – 5, 10 un 21km garumā.

Latvijā nūjošanas sportu pārstāv Latvijas Tautas sporta asociācija, kas ir sabiedriska nūjošanas veicināšanas organizācija. Viena no LTSA aktīvākajām nūjošanas speciālistēm ir ģenerālsekretāre un valsts trenere Gaļina Gorbatenkova. Turpinājumā piedāvājam iepazīties ar SEŠIEM izplatītākajiem mītiem un patiesībām, ko Gaļina iesaka atcerēties ikvienam, kurš kaut reizi mūžā ir vēlējies izmēģināt nūjošanas aktivitātes, bet dažādu iemeslu dēļ nav tām līdz šim saņēmies.

1. mīts – Nūjošana ir zemas intensitātes aktivitāte, kas neizceļas ar izteikti pozitīvu ietekmi uz veselību
Patiesībā nūjošanai ir ļoti daudz priekšrocību, kas pozitīvi ietekmē mūsu pašsajūtu un veselību. Intensitātes ziņā nūjošanu pavisam noteikti var pielīdzināt skriešanai, jo nodarbības laikā tiek nodarbināti līdz pat 90% muskuļu, taču šī aktivitāte ir saudzējošāka locītavām, mugurkaulam un sirdij, turklāt, staigājot ar nūjām, ķermeņa svars tiek vienmērīgi sadalīts gan uz rokām, gan uz kājām. Svarīgi arī, ka nūjošana ir droša aktivitāte ar ļoti minimālu traumatisma risku, kas ir par veseliem 46% efektīvāka nekā parasta pastaiga. Tāpat nūjošana ieteicama arī kā rehabilitācija pēc dažādām smagām slimībām (piem. insults, infarkts utt.).

Lūk, daži no nūjošanas pozitīvajiem efektiem uz veselību:
•    samazina sāpes un sasprindzinājumu plecu – kakla daļā;
•    īpaši noderīga sirds un asinsvadu, muguras, locītavu, elpošanas un nervu sistēmas slimību, kā arī osteoporozes un diabēta profilaksei;
•    paātrina sirdsdarbību vismaz par 10-15 sitieniem minūtē, kas nodrošina sirds muskuļa izturības palielināšanos;
•    mazina stresu, palīdz kā saslimšanu profilakse;
•    veicina veselīgu miegu, vispārēju labsajūtu un stimulē endorfīna (tautā saukts par laimes hormonu) izdalīšanos;
•    nodrošina pareizas stājas veidošanos un uzturēšanu;
•    palīdz kā efektīvs novājēšanas līdzeklis.

2. mīts - Nūjošana ir vienmuļa aktivitāte, kas piemērota tikai vecāka gada gājuma sievietēm
Patiesībā šī ļoti demokrātiska un aizraujoša sporta aktivitāte, kas piemērota visiem, neatkarīgi no vecuma, dzimuma vai iepriekšējās fiziskās sagatavotības. Lai uzsāktu nūjot, nepieciešams tikai laika apstākļiem piemērots apģērbs un ērti apavi, ko ikviens no mums atradīs savā drēbju skapī.

 Izmantojot pareizu nūjošanas tehniku, tiek noņemta slodze no locītavām, atbrīvota plecu un kakla zona, kā arī tiek dots atbalsts mugurkaulam.

Izmantojot pareizu nūjošanas tehniku, tiek noņemta slodze no locītavām, atbrīvota plecu un kakla zona, kā arī tiek dots atbalsts mugurkaulam.

Nūjošanā izšķir trīs līmeņus:
•  Veselības līmenis - cilvēkiem, kas vēlas vai nu atgūt veselīgu formu pēc pārciestas slimības vai arī uzlabot savu stāvokli hronisku saslimšanu gadījumos. Izmantojot pareizu nūjošanas tehniku, tiek noņemta slodze no locītavām, atbrīvota plecu un kakla zona, kā arī tiek dots atbalsts mugurkaulam – tas noder cilvēkiem ar palielinātu ķermeņa masu vai adipozitāti.
•    Fitnesa līmenis - treniņš kaloriju dedzināšanai, muskuļu slodzei un fiziskās sagatavotības uzlabošanai – izturība tiek trenēta jau no pirmās nodarbības. Izmantojot pareizu tehniku, nūjotājs sajutīs pozitīvos efektus, ko sniedz šīs nodarbības.
•    Sporta līmenis- palīdz iegūt uz uzturēt ķermeni fiziski labā stāvoklī, paaugstina muskuļu, kā arī aerobo un anaerobo izturību.

3. mīts - Nūjošana ir tā pati iešana, tikai ar nūju palīdzību
Patiesībā zem nūjošanas slēpjas laika gaitā izkopta tehnika, kuras pamatā ir pareiza biomehāniskā staigāšana kombinējumā ar dažādām roku un ķermeņa augšdaļas klasiskās distanču slēpošanas kustību tehnikām. Nūjošanas nodarbībai jābūt samērā ilglaicīgai - no 60 līdz 90 minūtēm. Tempam jābūt vienmērīgam, un sirdsdarbībai jāpaaugstinās līdz pat 65%-85% no sirdsdarbības normas attiecīgi vecumam. Jāatceras, ka slodzi jāpalielina pakāpeniski.

Lai uzsāktu nūjot pareizi, jāņem vērā sekojoši ieteikumi:
•    jāsoļo brīvi;
•    pleciem jābūt atslābinātiem, rokturi nav jātur pārāk cieši;
•    rokas ar nūjām jātur plecu platuma;
•    roku jāvēzē no pleca locītavas;
•    nūjām jāatrodas diagonālā stāvoklī, 45º leņķī pret zemi;
•    brīdī, kad kreisā kāja virzās uz priekšu, vienlaicīgi uz priekšu tiek virzīta arī labā roka un otrādi;
•    jāmēģina atsperties ar nūju uzreiz aiz iegurņa līnijas;
•    plauksta jāatbrīvo nūjas atspēriena pēdējā brīdī;
•    ātrā kustībā nūju atkal jāatvirza uz priekšu;
•    jāatceras, ka ķermenis kustas uz priekšu vienā līnijā;
•    jāpārliecinās, ka pēda ir iztaisnota pilnībā.       

Nūjošanai vajadzīgas īpašas nūjas, parastās slēpju nūjas nederēs. Lai nekļūdītos savā izvēlē, ir svarīgi pārbaudīt nūju garuma atbilstību.

Nūjošanai vajadzīgas īpašas nūjas, parastās slēpju nūjas nederēs. Lai nekļūdītos savā izvēlē, ir svarīgi pārbaudīt nūju garuma atbilstību.

4. mīts - Nūjot var ar visvienkāršākajām slēpošanas nūjām

Patiesībā nūjošanai tiek piemeklētas īpašas nūjas. Lai nekļūdītos savā izvēlē, ir svarīgi pārbaudīt nūju garuma atbilstību, pārliecinieties, ka elkonis ir tuvu pie vidukļa un nūja ir perpendikulāri zemei. Elkoņa leņķim jābūt 90º un, pieliekot roku pie vēdera, īkšķim jābūt nabas līmenī, turot nūju aiz roktura. Lai iemācītos nūjot pareizi, pirmās reizes to būtu ieteicams darīt profesionāla nūjošanas trenera/instruktora vadībā, kurš palīdzēs izskaidrot un nodemonstrēt nūjošanas tehniku, kā arī ierādīs efektīvākos iesildīšanās un atsildīšanās vingrinājumus.

5. mīts - Nūjošana ir piemērota tikai siltajiem vasaras mēnešiem
Patiesībā nūjot var un ir ieteicams visu gadu, taču, kā iepriekš minēts, nedrīkst aizmirst par laika apstākļiem atbilstošu apģērbu. Tā virsējam slānim jābūt no materiāla, kas pasargā no vēja un lietus; tam seko vidējais slānis, kas nodrošina siltumu un ventilāciju. Visbeidzot, iekšējam apģērba slānim jābūt no materiāla, kas labi izvada sviedrus un kontrolē gaisa cirkulāciju, lai āda saglabātos silta un sausa. Tā kā nūjošanas procesā ķermenis uzsilst, jāatceras, ka apģērbam nevajadzētu būt arī pārāk biezam vai smagnējam.
    
6. mīts - Nūjošanas sacensības var piedalīties tikai ilggadēji šī sporta veida profesionāļi
Patiesībā kolektīvās nūjošanas pasākumos un sacensībās var piedalīties ikviens, arī tie, kuri to iepriekš lielākā kompānijā nekad nav darījuši. Šādi masu pasākumi ļaus ne tikai izkopt un attīstīt savu nūjošanas prasmi, bet arī sniegs gandarījumu par paveikto, ļaus satikt un iepazīt citus nūjošanas aktīvistus, kā arī sniegs tik nepieciešamo motivāciju būt fiziski aktīvam arī turpmāk. Atliek tikai sākt!

Karlīna Timofejeva/ Publicitātes foto






    Komentāru noteikumi

    SVARĪGĀKAIS