Mazmākoņains
Rīga
Mazmākoņains
LV RU
Sabiedrībā

Sterilizētā māksliniece Mētra atkal pārsteidz – nu viņa kļuvusi par jaunavu (70)

 
05.oktobris 2016  06:08

Latviešu māksliniece Mētra Saberova (24) pirms gada izpelnījās sabiedrības uzmanību ar visai drosmīgu soli, paužot savus uzskatus par sievietes lomu sabiedrībā. Meitene devās uz Taizemi, lai veiktu sterilizāciju, jo bija pārliecināta, bērnus savā mūžā negribēs. Nu Mētra sper nākamo soli un pauž nostāju par, viņasprāt, sievietes nevainības absurdo nozīmi atsevišķās kultūrās.

Ekstravagantā Mētra pozē ar jostu, kas simbolizē jaunavību jeb "plūcamo ziedu", kā viņa to dēvē.

Ekstravagantā Mētra pozē ar jostu, kas simbolizē jaunavību jeb "plūcamo ziedu", kā viņa to dēvē.

Māksliniece veikusi operāciju, kurā viņai rekonstruēta himēna, citiem vārdiem - jaunavības plēve.
„Man tikko tika veikta himenoplastika. Kāpēc? Tāpēc, ka es dievinu savas rīcības stulbumu un absurdumu un vēlos izgaismot lielo spiedienu, kurš tiek izdarīts pret sievietēm, liekot tām saglabāt savu jaunavību vīriešu „patērēšanas” dēļ,” no Gdiņas, Polijā, kur veikta operācija, feisbukā raksta Mētra.

Protests pret sieviešu apspiešanu
Māksliniece paskaidro, ka šāda operācija būtībā eksistē tamdēļ, lai „palīdzētu” atsevišķu kultūru sievietēm un viņu ģimenēm izbēgt no pazemojuma, kas jāpiedzīvo, izejot pie vīra, kuriem pašiem nebūt nav jātaupa sava nevainība līdz kāzām. Himenoplastiku reizēm veic arī sievietes, kuras saviem topošajiem vīriem vienkārši vēlas „uzdāvināt” sevi nevainīgu, tādējādi piešķirot asumu paplēnējušās seksuālajās attiecībās.

„Nevainība, šķīstums – šie jēdzieni būtu jāpakļauj kritikai, tādējādi graujot represīvo attieksmi un gaidas, kurām sievietes tiek pakļautas, vai arī pakļauj pašas sevi. Vai tagad, kad man ir zieds, kuru var noplūkt, esmu kļuvusi iekārojamāka?” sabiedrībai retoriski jautā māksliniece. Viņa arī uzstāj, ka penetrācijai, kuras laikā tiek pārplēsta sievietes jaunavības plēve, nevajadzētu tikt uzskatītam par vienīgo seksuālo dzimumaktu caur kuru persona zaudē nevainību.

„Esmu priecīga, ka veicu šo operāciju Polijā, kur nesen spēkā stājušies ļoti strikti abortu aizliegumi. Lai arī varētu šķist, ka himenoplastikai nav sakara ar šo konkrēto sieviešu tiesību apspiešanu, jāpiemin, ka nepieciešamība dzīvot pēc vīriešu noteikumiem ietver sevī gan prasību sievietēm būt perfektām un bez seksuālās brīvības, gan kontroli pār sieviešu ķermeņiem un rezultātā - arī dzīvēm,” pauž Mētra.

Šādas operācijas cena Polijā svārstās no 180 līdz pat 1200 eiro, atkarībā no klīnikas. Himenoplastika tiek veikta arī Latvijā un var izmaksāt no 350 līdz 650 eiro, atkarībā no katras klientes fizioloģiskajām īpašībām un niansēm.

Operāciju, kurā atjaunota Mētras nevainība, māksliniece veikusi Polijā, kur nesen spēkā stājušies ļoti strikti abortu aizliegumi. Sociālajos tīklos meitene pauž gandarījumu par paveikto.

Operāciju, kurā atjaunota Mētras nevainība, māksliniece veikusi Polijā, kur nesen spēkā stājušies ļoti strikti abortu aizliegumi. Sociālajos tīklos meitene pauž gandarījumu par paveikto.


Sabiedrība reaģē dažādi
Par Mētras iepriekšējo operāciju, sterilizāciju, kuras laikā tika nosieti viņas olvadi konservatīvākā sabiedrības daļa izteicās kritiski, pārmetot māksliniecei uzmanības trūkumu, kompleksus un pat garīga rakstura problēmas. Psihoterapeite Dr. Rudīte Cedriņa, komentējot meitenes izdarības, savulaik apgalvoja, ka mūsdienās cilvēka rīcību paliek ar vien grūtāk iedalīt normālā vai nenormālā: „Nevaru teikt, ka šāda izvēle liecinātu par kaut ko nenormālu.

Cilvēkam ir tiesības rīkoties ar savu ķermeni pēc saviem ieskatiem, taču, manuprāt, drakoniska ķermeņa mainīšana nav psihiskā ziņā veselīga. Protams, iestāties par saviem uzskatiem var un vajag, bet dzemdības, gribam to vai nē, ir sievietes bioloģiskā misija, un šīs misijas, tā teikt, izoperēšana neatstāj veselīgu iespaidu.”

Ginekoloģe un dzemdību speciāliste Dace Rezeberga savukārt Mētras paveikto asi kritizē, apgalvojot, ka nākotnē šo soli var nākties nožēlot: „Par šādu operāciju domāt varētu tikai sievietes ap 40 – 50 gadiem, kuras pasaulē jau ir laidušas bērnus. Protams, atzīstu, ka sievietei ir izvēles iespējas attiecībā uz reprodukciju, taču ir vairāki daudz vienkāršāki kontracepcijas veidi. Domāju, ka šī meitene šobrīd tomēr īsti neapzinās, ko ir izdarījusi.”

Pretēju viedokli pauda sieviešu tiesību cīnītāja Linda Curika: „Ja paskatāmies uz feminisma vēsturi, saprotam, ka bieži vien feministes sava viedokļa paušanai izmanto savu sievietes ķermeni. Uzskatu, ka Mētras izvēle ir spēcīgs protests pret lomu, kuru sabiedrība uzspiedusi sievietei un sievietes ķermenim. Tas ir protests pret sievietes seksualizēšanu.”

Kasjauns.lv/Foto: ekrānuzņēmumi no Facebook






Komentāru noteikumi

SVARĪGĀKAIS