foto: Sandris Metuzāls
Zilonis, kas patīk sievietēm: testējam "KIA EV9"
"KIA EV9".
Auto un tehnoloģijas
2024. gada 8. aprīlis, 09:15

Zilonis, kas patīk sievietēm: testējam "KIA EV9"

Sandris Metuzāls

Jauns.lv

Tagad mēs zinām, ka sievietēm patīk lielas lietas, jo pasaules sieviešu gada auto titulu nesen ieguva elektromobilis "KIA EV9". Šis auto ir saņēmis ir vēl dažas prestižas balavs, kas vēl jo vairāk rada vēlmi ar to izmest kādu līkumu. Tā arī izdarījām!

Sieviešu auditorijas iekarošana - šī balva tiek piešķirta balsojumā, kurā piedalās autožurnālistes no visas pasaules - vismaz man EV9 gadījumā liekas diezgan pārsteidzoša, jo ir pierasts domāt, ka dāmas dod priekšroku nelielu izmēru automašīnām, ko ir viegli noparkot un tādā garā. EV9 par mazu nekādi nav iespējams nosaukt. Šķiet, ka tas ir lielākais elektromobilis, ar kādu man vispār ir gadījies braukt, jo izmēros pārspēj pat "Volkswagen ID.Buzz" busiņu - EV9 ir par 30 centimetriem garāks un tikai par puscentimetru šaurāks. Savas mājas vārtu ailē es ar šo mašīnu neierakstījos - teorētiski jau it kā varētu mēģināt, taču praksē bija bail apskādēt. Tādēļ visu cieņu dāmām par šādu izvēli!

Ērtais milzis

Izmēri tiešām ir pirmais, kas uzreiz duras acīs. Tā vien liekas, ka EV9 dizaineri ir iedvesmojušies no "Chevrolet Suburban" vai tamlīdzīgiem milzu apvidus automobļiem, ar kādiem filmās parasti brauc amerikāņu FIB un Slepenā dienesta aģenti. Ja tas būtu iekšdedzes auto, tad to uz priekšu dzītu kā minumums trīs litru dīzeļmotors, jo kaut kas mazāks tādu izmēru braucamajam nederētu. Taču EV9, kā jau teikts, ir elektroauto, tādēļ vienlaikus ir gan liels un jaudīgs, gan arī "zaļajam kursam" atbilstošs.

foto: Publicitātes foto
"KIA EV9".

Tam, ka auto ir izmēros tik ļoti padevies, ir savs izskaidrojums - tas ir septiņvietīgs. Elektroauto pasaulē diezgan reta parādība, tādēļ, ja kāds domā izmantot nesen izsludināto valsts atbalstu daudzbērnu ģimenēm 9000 eiro apmērā septiņvietīga elektromobiļa iegādei, tad šis ir viens no nedaudzajiem variantiem. Tiesa, tā cena ir tik liela, ka pat šie 9000 eiro, kas liekas liela nauda, veidos tikai desmito daļu no nepieciešamās summas...

Par auto dizainu var strīdēties - būs cilvēki, kam patiks, bet būs arī tādi, kam nepavisam neies pie sirds. Izteikti stūrainas un robustas formas, kas jau pa gabalu ļauj šo mašīnu atšķirt no citām. Minimālisma stilā veidots priekšgals, kur lukturi nobīdīti kaut kur pašā maliņā. Personīgi man skats no aizmugures patīk labāk, jo tur lukturu izvietojums iznācis glītāks, bet nu tas ir gaumes jautājums.

Iekāpjot iekšā, nokļūsti ļoti komfortabla sēdekļa apkampienos. Vietas te ir pārpārēm, pat trešajā rindā sēdošie var justies samērā ērti, kas septiņvietīgās mašīnās nemaz tik viegli negadās. Braucot aizmugurējās rindās, gandrīz jūties kā mikroautobusā. Tiesa, man vispirms nācācās kādu brīdi knibināties, līdz atradu, kā sēdekļus pacelt un nolaist. Tas viss notiek ar elektronisko vadību, nekādas fiziskas sviras nav jārausta. Iespējams arī pasūtīt sešvietīgu versiju, kur otrās rindas sēdekļus var pagriezt pretī trešajai rindas un tur sēdošie skatīties viens otram acīs. Vai spēlēt kārtis. Vai dzert tēju.

Ja pārejam pie vadības, tad te viss ir vienkārši un saprotami. Pašā priekšā liels, garš  un viegli ieliekts displejs, kurā redzami visa nepieciešamā informācija - viss ir pārskatāmi un nav nevajadzīgi "samudrīts". Patiesībā tie ir trīs displeji, kas savienoti vienā - instrumentu panelis, multimediju ekrāns un pa vidu tiem atsevišķs displejs klimatkontrolei. Patīkami, ka klimatkontroles vadībai ir saglabātas arī fiziskas pogas un nevajag bakstīties pa skārienjutīgo ekrānu. Interesants risinājums ir zem displeja priekšējā panelī iestrādātās sensorpogas, kas ļauj uzreiz izsaukt ekrānā galvenās izvēlnes sadaļas, piemēram, navigāciju vai multimediju centru. Arī audiosistēmas skaļuma regulēšanai ir saglabāta fiziska poga. Viss nostrādāts ļoti gaumīgi, apdares materiāli ir visnotaļ kvalitatīvi. Vienīgais, par ko varētu piesieties, ir atslēgas pults - tā ir liela, izteikti plastmasīga un viegla; tik pamatīgam automobilim prasītos kaut kas solīdāks. Tiesa, ir arī alternatīva - digitālā atslēga, ko var uzstādīt savā viedtālrunī.

foto: Publicitātes foto
"KIA EV9".

Ātrs un stabils

Kad esi ticis uz lielceļa, var tikai pabrīnīties, cik dinamisks un stabils ir šis izmēros tik iespaidīgais auto. Tam gan ir arī sava ēnas puse, jo ātrumu nepavisam nejūt un, ja nebūsi aktivizējis kruīzkontroli vai atgādinājumu par ātruma ierobežojumiem (tas gan  tāpat diezgan uzbāzīgi par sevi cenšas atgādināt), tad ik pa brīdim ar pārsteigumu konstatēsi, ka, izrādās, traucies krietni ātrāk, nekā drīkstētu. Aktivizējot īpašo "Boost" režīmu, var uz īstu brīdi iegūt papildus jaudu, kas ļaus zibenīgi veikt apdzīšanas manevru. Kaut gan, godīgi sakot, lielas vajadzības pēc tā nav, jo arī parastajā režīmā , nemaz nerunājot par sportisko, auto ir gana dinamisks. Pārsteidzošākais ir tas, ka vienlaikus mašīna ir arī ļoti viegli vadāma un stabila. Tā vien gribas salīdzināt ar ziloni, kas tikai izskatās liels un lempīgs, taču patiesībā var būt pat ļoti žigls.

Pieminēju ātruma ierobežojuma atgādinājumu, kas sāk pīkstēt, ja atļauto 90 km/h vietā brauc ar 95 km/h. To gan var atslēgt, taču, ja neesi autorizēts konkrētās mašīnas lietotājs, kuram ir izveidots savs profils, ko aktivizē ar viduskosolē iebūvēto pirksta nospieduma lasītāju, tad to, bakstoties displejā, nāksies darīt ik reizi, kad iedarbināsi auto. Taču vēl kaitinošāka ir acu skatiena monitoringa funkcija. Proti, ja kādu laiku neskatīsies uz ceļu vai arī aizvērsi acis, sistēma sāks pīkstēt - tas domāts, lai neļautu šoferim aizmigt. Taču situācija kļūst viegli komiska brīdī, ja esi rokas uz stūres nolicis tā, ka tās aizsedz sensoru, jo tad auto sāks brēkāt - es neredzu tavas acis, es neredzu tavas acis!

foto: Sandris Metuzāls
"KIA EV9".

Mašīnas gaita ir pietiekami mīksta, arī uz zemes ceļa auto jūtas ērti. Mežā pēc sēnēm ar to var droši braukt, kārtīgā bezceļā gan personīgi man būtu bail to dzīt, jo ej nu pēc tam dabū laukā tādu gabarītu vāģi no smiltīm vai dubļiem - galu galā, sver tas virs divarpus tonnām. Šajā ziņā taisnība tiem, kuri saka, ka EV9 drīzāk ir minivens, nevis bezceļu stihijai domāts krosovers.

Ņemot vērā, ka šis ir elektroauto, nevaram izvairīties no jautājuma, kas visus interesē - cik tad tālu var nobraukt ar vienu uzlādi? Papīros sarakstīti iespaidīgi skaitļi, solot ap 500 kilometriem. Lai tādu ciparu sasniegtu reālajā dzīvē, jāsakrīt daudziem faktoriem, turklāt arī pašam jābrauc ļoti eknomiski, tādēļ drīzāk varam runāt par 400, varbūt 450 kilometriem. Taču arī tas tādas masas un izmēru automašīnai, kuras formas turklāt nav pašas aerodinamiskākās, ir ļoti pieklājīgs rādītājs.

Vai es to varu nopirkt?

Kā teiktu žanra klasiķis Džeremijs Klārksons - jā, vari. Ja vien tev ir 90 000 eiro. Jo tieši tik maksā "KIA EV9". Kā redzam, lēti nav. Vismaz man, ja bankas kontā būtu lieki 90 000 un tos noteikti būtu jāiztērē kāda auto iegādei, nebūtu viegli izšķirties tieši par EV9 pirkšanu. Jo par tāddu naudu var nopirkt labu labo apvidus auto ar iekšdedzes dzinēju. Vai labu minivenu ar iekšdedzes dzinēju. Sasodīts, tur taču sanāk GLE klases "mersedess"! KIA aizstāvībai var pieminēt, ka par šo summu auto ir patiešām labi nokmplektēts, bet tik un tā - jābūt patiešām lielam elektroauto entuziastam, lai saņemtos uz tik dārgu pirkumu. Taču gan jau tādi atradīsies.

foto: Publicitātes foto
"KIA EV9".

FAKTI

"KIA EV9"

Dzinējs: elektriskais

Piedziņa: pilnpiedziņa

Jauda: 380 zs

Paātrinājums no 0 līdz 100 km/h: 5,3 sek.

Akumulatora ietilpība: 99 kWh

Attālums ar vienu uzlādi: ap 450 km

Cena: 90 000 EUR