foto: Publicitātes foto
LVM GEO – unikāla, Latvijā radīta informācijas sistēma
Auto un tehnoloģijas
2024. gada 30. aprīlis, 15:20

LVM GEO – unikāla, Latvijā radīta informācijas sistēma

Jauns.lv

Ar ko mums asociējas akciju sabiedrība Latvijas valsts meži (LVM)? Protams, ar mežiem un to apsaimniekošanu. Krietni mazāk zināms, ka vēl viens uzņēmuma darbības virziens ir IT risinājumi. Tos var izmantot ikviens no mums, ielādējot viedtālrunī lietotni LVM GEO. Taču tā ir tikai aisberga redzamā daļa, jo LVM GEO iespējas ir daudz plašākas un šī platforma savā ziņā ir unikāla.

“Šis ir gadījums, kad profesionāli mežu apsaimniekotāji ir kļuvuši arī par profesionāliem ģeogrāfiskās informācijas sistēmu speciālistiem,” saka LVM valdes loceklis Māris Kuzmins. LVM GEO platforma sākotnēji tika radīta LVM iekšējo ražošanas procesu vajadzībām. Savukārt LVM GEO mobilās lietotnes pirmsākumi meklējami vēl 2009. gadā, kad meža infrastruktūras uzturēšanā iesaistītie darbinieki iedomājās, ka būtu labi, ja varētu informāciju pakalpojumu sniedzējiem nosūtīt kā kartogrāfisku materiālu uz mobilo ierīci, kas atvieglotu dzīvi, un nebūtu vairs kājām jāapstaigā vietas, ko varētu izpētīt kartē. Patlaban LVM GEO ir izaugusi par milzīgu informācijas sistēmu, kuru izmanto gan LVM, gan citi uzņēmumi, kas saistīti ar meža nozari, kā arī ārpus tās.

foto: Publicitātes foto

Gan profesionāļiem, gan tūristiem

Primāri LVM GEO vēl arvien ir LVM iekšējā informācijas sistēma, kas tiek lietota visos uzņēmuma ražošanas procesos. “Visi darbi, kas norisinās mežā, tiek plānoti LVM GEO platformā. Publiski pieejamā daļa varētu būt tikai kādi trīs procenti no tā, kas ir mūsu iekšējā informācijas sistēmā. Mēs šo lietotni izmantojam arī saskarē ar mūsu pakalpojumu sniedzējiem un sadarbības partneriem, piemēram, dodot darba uzdevumu greiderēt konkrētu ceļa posmu,” skaidro LVM biznesa risinājumu direktore Katrīna Amerika.

Taču sākotnēji ļoti specifiskajai sistēmai ir arī publiski pieejamā sadaļa – lietotne LVM GEO, ko var izmantot ikviens interesents. Tajā ir dažādas kartes, ko var lietot tūristi, sēņotāji, motociklisti un vēstures pētnieki. Sistēmas izstrādātāji teic, ka sākotnēji nav varējuši pat iztēloties, ka lietotni izmantos tik daudzi cilvēki ar visdažādākiem mērķiem. LVM GEO publiskajai versijai ir 120 000 lietotāju, bet vēl apmēram 7000 to izmanto profesionālām vajadzībām. LVM ietvaros šo sistēmu ikdienā izmanto apmēram 900 cilvēku, lai efektīvāk veiktu savus pienākumus.

“Tas ir diezgan unikāli, ka šādas ģeotelpiskās tehnoloģijas tik cieši caurvij visus meža apsaimniekošanas uzņēmuma darbības procesus. Nevienam citam nav tādu ģeotelpisko karšu un datu bāzes kā LVM. Protams, mēs koncentrējamies uz to, lai piedāvātu tādu informāciju, kas vajadzīga mūsu klientiem, taču ieliekam arī, piemēram, vēsturiskās kartes ar pilskalniem vai vēsturiskajiem dzelzceļiem – varbūt kādam noderēs. Balstoties uz mūsu brīvpieejas servisu datiem, interesenti var attīstīt arī savas lietotnes,” piebilst Katrīna Amerika. Ar sistēmas uzturēšanu un attīstīšanu nodarbojas 47 cilvēku komanda.

Apgūstam Igauniju un Zviedriju

Uzstādot LVM GEO lietotni viedtālrunī, tiek piedāvāts izvēlēties darba valodu – latviešu vai igauņu. Tātad lietotne aptver arī Igauniju? Izrādās, ka jā, turklāt ne tikai to vien. Gan sistēmas publiskā, gan profesionālai lietošanai domātā daļa darbojas ne tikai Latvijā un Igaunijā, bet arī Zviedrijā, jo LVM izstrādātie risinājumi ir atraduši klientus arī šajās valstīs.

Varam būt lepni, ka šoreiz izdevies apsteigt IT lietās rūdītos igauņus, kuriem gan ir līdzīgi risinājumi, taču domāti ievērojami mazākām mežu platībām un nav tik plaša profila. Savs stāsts ir arī par Zviedriju. “Turienes tirgus ir sarežģīts un meža nozare ir ļoti attīstīta. Taču IT nozares jomā zviedri ir diezgan konservatīvi un joprojām strādā ar savām sistēmām, kas izstrādātas jau pirms laba laika. Tāpēc tagad viņi ir sasnieguši to stadiju, kad vecie risinājumi ir savu laiku nokalpojuši un nākas meklēt jaunus. Mēs piedalījāmies konkrēta Zviedrijas projekta iepirkumā, konkurējot ar citiem izstrādātājiem, un uzvarējām,” stāsta Katrīna Amerika.

Viņas teikto papildina Māris Kuzmins: “Turklāt nebija jau tā, ka mēs uzvarējām, pateicoties zemākai cenai. Nē, zviedru organizācija vēlējās tādu risinājumu, kurš būtu par 80 procentiem jau piemērots viņu definētajām prasībām, un tas mums ļāva šajā iepirkumā būt galvastiesu pārākiem par konkurentiem. Jo neviens cits nevarēja piedāvāt sistēmu, kas atbilstu visam garumgarajam prasību sarakstam. Rezultātā mēs varējām deviņu mēnešu laikā ieviest pilnīgi jaunu risinājumu un nomigrēt visus datus, pielāgot visu sistēmu konkrētā uzņēmuma biznesa procesiem. Zviedri ar mūsu risinājumu ir ļoti apmierināti un atzīst, ka neesot gaidījuši, ka izdosies to ieviest tik veiksmīgi.” LVM GEO veidotājiem tiešām ir pamats būt lepniem, jo to, ka viņu radītā platforma ir unikāla, apliecina tas, ka līdzīgu risinājumu citur pasaulē nav atraduši ne viņi, ne arī esošie un potenciālie ārvalstu klienti, kuri ir veikuši mēnešiem ilgu tirgus izpēti, bet beigu beigās nonākuši pie Latvijas produkta.

foto: Publicitātes foto

Rāmis, kurā var ielikt jebko

Kur tad slēpjas LVM GEO unikalitāte? Lielā mērā faktā, ka šī platforma ir diezgan universāla un piemērojama dažādām vajadzībām. “Pats mūsu risinājums ir kā rāmis, kurā var ielikt jebko, piemēram, Zviedrijas kartes vai augstsprieguma līnijas, un pēc tam pielāgot attiecīgajām vajadzībām,” saka Katrīna Amerika. Visam pamatā ir uzņēmuma radītie ģeotelpiskie risinājumi – nu jau ne tikai mežu nozarē vien, bet arī plašākā mērogā –, kā arī plašā ģeotelpisko karšu un datu bāze.

“Mūsu bizness ir informācijas sistēmas uzņēmumiem un organizācijām, lai tās varētu attīstīt savu biznesu. Mēs netirgojam ne datus, ne kartes, bet gan piedāvājam informācijas sistēmas, kurās ir iekšā šie dati. Piemēram, patlaban skatāmies uz iespējām pielāgot mūsu risinājumu loģistikas procesu atbalstam. Tas, ko mēs esam radījuši, ir pietiekami iespaidīgi, lai to varētu mēģināt piedāvāt arī lietotājiem ārpusē, nevis tikai paturēt sava uzņēmuma iekšienē,” skaidro Māris Kuzmins.

Ar “ārpusi” šajā gadījumā jāsaprot ne tikai Latvijas uzņēmumi, bet arī plašāka mēroga tirgus. LVM cer paplašināt savu klientu loku ne tikai Zviedrijā, bet arī Somijā un, iespējams, pat Ukrainā – interese ir, taču vispirms nepieciešams tur atrast sadarbības partnerus, kas palīdzētu LVM GEO izstrādāto sistēmu pielāgot turienes vajadzībām. Tāpēc ir pamats domāt, ka Latvijā radītā platforma gūs arvien lielāku izplatību citviet pasaulē.

Reklāmas raksts sadarbībā ar Latvijas valsts meži.